My Add

Wednesday 31 October 2012

Pelaksanaan AES sesuatu yang baik - Mohamad Hasan

SEREMBAN, RABU, 31 Oktober, 2012: Apa juga usaha untuk mengurangkan kemalangan jalan raya di negara ini termasuk pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) adalah sesuatu yang baik dan berkesan.

Demikian menurut Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan yang menegaskan bahawa pemasangan AES ini bukan seperti tuduhan sesetengah pihak yang mendakwa kerajaan melaksanakanya kerana hendak mengutip duit daripada orang ramai.

"Jadi, orang ramai jangan terperangkap dalam peperangan minda yang mana propaganda menyatakan bahawa alat ini dipasang untuk pungut duit daripada orang ramai.

"Saya tak fikir kerajaan mempunyai niat begitu. Tujuan sebenarnya pihak berkuasa ingin memastikan kadar kemalangan jalan raya di negara ini dapat dikurangkan," katanya di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas pelaksanaan AES yang menimbulkan banyak persoalan dalam kalangan orang ramai termasuk kritikan yang mendakwa ia hanya menguntungkan syarikat pengendali.

Katanya, Malaysia antara negara yang mencatat kadar kemalangan tertinggi di dunia, justeru sesuatu perlu dilakukan bagi membendung masalah tersebut dan perlaksanaan AES adalah tepat pada masanya.

"Mengapa perlu kita takut dengan pelaksanaan AES dengan kompaun yang akan dikenakan. Jika tidak mahu dikenakan kompaun, janganlah pandu laju dan patuhilah undang-undang jalan raya," tegas beliau. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment