My Add

Wednesday 31 October 2012

Guru prasekolah perlu miliki diploma: Muhyiddin

KUALA LUMPUR, RABU, 31 Oktober, 2012: Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menyarankan supaya guru prasekolah memiliki sekurang-kurangnya Diploma dalam Pendidikan Awal Kanak-kanak bagi memastikan kualiti guru setara di semua pusat asuhan.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerajaan sentiasa mengkaji bagaimana guru pra sekolah dapat merealisasikan aspirasi ini termasuk membenarkan permohonan Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) untuk melanjutkan pelajaran.

"Kementerian Pelajaran juga sudah mengambil inisiatif dengan menyediakan satu kursus selama tiga minggu secara percuma bagi melatih guru pra sekolah sektor swasta. Dianggarkan seramai 20,000 guru prasekolah terbabit hingga hujung tahun ini.

"Saya berharap lebih ramai lagi yang dapat dilatih di masa akan datang," katanya dalam ucapan ketika merasmikan Minggu Kebangsaan Majlis Pengasuhan dan Pendidikan Awal Kanak-kanak Malaysia (ECCE) 2012 di Pusat Konvensyen Sime Darby, di sini.

Muhyiddin berkata, kualiti program ECCE bergantung kepada kualiti guru yang harus memperolehi pengetahuan dan kecekapan dalam bidang ini.

"Satu daripada kriteria atau syarat yang ditetapkan Kementerian Pelajaran adalah guru pra sekoah mesti mempunyai ijazah dalam Pendidikan Awal Kanak-kanak," katanya. -BH

No comments:

Post a Comment