My Add

Wednesday 31 October 2012

Kanser payudara ancam 700,000 wanita Malaysia

KUALA LUMPUR, 31 Oktober, 2012: Seramai 700,000 wanita di Malaysia berisiko mendapat kanser payudara dalam hayat kehidupan mereka.

Maklumat berkenaan dikongsi Perdana Menteri, Datuk Seri najib Razak, menerusi laman Facebook beliau semalam.

Menurut paparan maklumat bertajuk ‘Kanser Payudara di Malaysia’ itu, jumlah berkenaan bersamaan dengan seorang daripada setiap 20 wanita, malah penyakit berkenaan adalah ancaman utama kepada 14 juta penduduk wanita di negara ini.

Pemeriksaan mamogram penting

Justeru, pengesanan kanser payudara pada peringkat awal membolehkan penyakit itu dirawat dengan lebih berkesan, yang mana empat kaedah untuk tujuan itu ialah pemeriksaan sendiri, melaporkan perubahan payudara kepada doktor, pemeriksaan oleh doktor dan mamogram atau x-ray payudara.

Mamogram amat berguna bagi wanita berumur antara 50 dan 69 tahun, ia disyorkan dibuat sekali setiap dua tahun dengan kos sekitar RM180 hingga RM250 bagi setiap pemeriksaan.

Dalam Bajet 2013, kerajaan mengumumkan perkhidmatan pemeriksaan mamogram percuma bagi wanita berumur 40 tahun dan ke atas untuk meringankan beban kos rakyat membabitkan peruntukan RM25 juta.

Kemudahan itu dijangka memberi manfaat kepada 100,000 wanita di negara ini. - BH

No comments:

Post a Comment