My Add

Wednesday 31 October 2012

PM lulus projek lebuh raya sungai untuk pengairan sawah

Oleh OPAT RATTANACHOT
SUNGAI PETANI, RABU, 31 Oktober, 2012: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini meluluskan projek pembinaan 'lebuh raya sungai' bagi memudahkan air disalurkan ke kawasan sawah padi seluas 38,000 hektar di kawasan Kedah tengah.

Dengan pelaksanaan projek tersebut, kira-kira 3,000 petani dijangka meraih manfaat dan meningkatkan hasil pengeluaran padi sedia ada daripada 2.8 matrik tan sehektar kepada 10 metrik tan sehektar.

"Kerajaan sentiasa memahami denyut nadi rakyat lebih-lebih lagi golongan petani. Ini kerana mereka merupakan antara wira yang banyak berjasa kepada negara. Melaluli hasil titik peluh merekalah, kita ada nasi untuk makan setiap hari.

"Justeru, kerajaan tidak mempunyai masalah untuk melaksanakan projek lebuh raya sungai ini demi memastikan kualiti hidup petani dapat ditingkatkan pada masa akan datang,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Himpunan Peladang, Penternak dan Nelayan Peringkat Negeri Kedah di Pantai Merdeka, dekat sini.

Lebih 15,000 peladang, penternak dan nelayan seluruh negeri hadiar memeriahkan majlis anjuran Kementerian Pertanian dan Industrri Asas Tani itu. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment