My Add

Friday 7 December 2012

Jadi suspek kes rasuah, Menteri Belia dan Sukan Indonesia letak jawatan

JAKARTA, JUMAAT, 07 Disember, 2012: Menteri Belia dan Sukan Indonesia Andi Mallarangeng yang menjadi suspek kes rasuah projek pembinaan pusat pendidikan dan latihan sukan serta sekolah sukan di Bukit Hambalang, Bogor, Jawa Barat, hari ini meletakkan jawatan dari Kabinet.

Andi mengumumkan peletakan jawatannya itu pada sidang akhbar di pejabatnya di sini Jumaat pagi selepas menyerahkan surat pengunduran dirinya itu kepada Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono di pejabat Presiden.

Suruhanjaya Pembanterasan Rasuah (KPK) Indonesia, yang telah menetapkan Andi sebagai suspek kes rasuah projek bernilai lebih satu trilion rupiah itu, telah pada semalam memohon kepada Jabatan Imigresen Indonesia supaya menghalang beliau dan dua lagi yang terbabit dalam kes sama, daripada melakukan perjalanan ke luar negeri.

Dua orang lain yang dihalang itu ialah adik menteri itu iaitu Andi Zulkarnain Mallarangeng dan ahli perniagaan Mohammad Arief Taufiqurahman.

Andi merupakan orang pertama di Indonesia sebagai penyandang menteri kabinet yang ditetapkan sebagai suspek dalam kes rasuah. Kes-kes sebelum ini hanya melibatkan tokoh-tokoh tidak lagi menyandang jawatan menteri. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment