My Add

Saturday 29 December 2012

Transformasi badan kehakiman bermula

PUTRAJAYA, JUMAAT, 28 Disember, 2012: Badan kehakiman di bawah kepemimpinan Ketua Hakim Negara, Tun Arifin Zakaria sudah memulakan langkah bagi memperkukuh serta memelihara integriti, kecekapan dan kebebasan badan itu.


Ia juga meneruskan pembaharuan sedia ada selain memperkenal beberapa langkah serta pendekatan baharu bagi menaik taraf sistem penyampaian dan pelaksanaan keadilan nasional ke peringkat lebih tinggi.

Transformasi itu membabitkan perubahan struktur, operasi, pentadbiran dan sumber mahkamah.

Arifin berkata, satu tahap keyakinan yang tinggi serta kepastian terhadap integriti sistem kehakiman adalah perlu bagi menyediakan persekitaran lebih stabil kepada pelabur asing dalam pasaran tempatan.

 Sebahagian perubahan di mahkamah tahun ini ialah penambahan bilangan hakim yang bersidang dalam panel Mahkamah Persekutuan bagi mendengar rayuan kes jenayah dan sivil serta permohonan untuk kebenaran merayu.

Bilangan hakim ditambah kepada lima dalam sesuatu panel berbanding tiga sebelum ini bertujuan mempertingkat kualiti penghakiman dan keputusan.
Bilangan panel dan persidangan Mahkamah Persekutuan turut ditambah bagi mempercepat pendengaran kes rayuan. Beberapa inisiatif baharu turut dilaksana di peringkat Mahkamah Rayuan bagi mempercepat pelupusan kes.

Ini termasuk menambah bilangan panel dan persidangan, penubuhan panel khas mendengar rayuan interlokutari dan rayuan dari mahkamah rendah, memberi keutamaan kepada rayuan membabitkan hukuman mati serta penjawat awam selain mempercepat rayuan dari Mahkamah Komersial Baharu (NCC) dan Mahkamah Sivil Baharu (NCVC). - BERNAMA

No comments:

Post a Comment