My Add

Saturday 29 December 2012

Hadiah Sastera Perdana Malaysia iktiraf 35 karya sastera

KUALA LUMPUR, JU,AAT, 28 Disember, 2012:- Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) 2010/2011 mengiktiraf 35 karya sastera yang diterbitkan dalam bentuk buku dan karya eceran yang tersiar dalam akhbar, majalah, jurnal dan buku atau karya yang dipentaskan untuk skrip drama.

Bagi kategori A iaitu melibatkan penerbitan buku atau kumpulan karya perseorangan, setiap pemenang menerima hadiah wang tunai sebanyak RM10,000.

Pemenang-pemenang kategori itu ialah Kamaludin Endol atau nama penanya, Pelita di dalam Kaca dengan novel berjudul Baldatun Thoiyyibatun, terbitan Pustaka Kanzun Mahfiyyan pada tahun lalu.

Pemenang lain ialah S.M. Zakir dengan kumpulan cerpen berjudul Serigala dan Sekuntum Tulip terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP);

Marzuki Ali yang menghasilkan kumpulan puisi Khazanah Segala Rimbun dan Dr. Noriah Taslim yang menulis tentang kajian sastera Lisan dan Tulisan Teks dan Budaya.

Sementara itu, bagi kategori B iaitu karya eceran, sebanyak 28 buah karya cerpen, puisi, esei atau kritikan sastera serta drama diiktiraf dengan setiap pemenang menerima hadiah wang tunai RM2,000.

Bagi karya cerpen, antara pemenangnya ialah Dr. Mawar Safei dengan karya berjudul Benarlah Kata Angin Itu dan Saya Meneruskan Perjalanan, Mohd. Lutfi Ishak (Orang Budiman dan Negeri Seribu Gunung) serta Aidil Khalid (Taaruf).

Bagi karya puisi pula, 10 karya dipilih sebagai pemenang. Antara pemenangnya ialah Arbak Othman dengan karya berjudul Seluas-luasnya dan Setenang-tenangnya, Zaen Kasturi (Ingatan Kepada Kawan XXIV) dan Fahd Razy (Nota Kecil Saat Menyeberangi Usia ll).

Bagi Kategori C iaitu karya dalam bentuk buku atau kumpulan karya perseorangan untuk bacaan kanak-kanak dan remaja menawarkan hadiah wang tunai RM5,000.

Mereka yang memenangi kategori itu ialah Sri Rahayu Mohd. Yusop dengan novel remaja berjudul Bimasakti Menari.

Pemenang lain ialah Allahyarham Azizi Abdullah yang menghasil novel berjudul Beruk dan kumpulan puisi kanak-kanak berjudul - UTUSAN Pantun dan Syair oleh Muda @ Daud Yusof.

Majlis penyampaian hadi - UTUSAN

No comments:

Post a Comment