My Add

Friday 25 January 2013

PELINDUNG sokong tindakan tegas sekolah salah guna wang bantuan

KOTA BHARU, KHAMIS, 24 Januari, 2013: Persatuan Pelindung Pengguna Kelantan (PELINDUNG) menggesa Kementerian Pelajaran mengambil tindakan tegas terhadap pihak sekolah atau Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) yang menyalahgunakan pemberian wang bantuan awal persekolahan.

Presidennya, Ahmad Othman, berkata tindakan tidak bertanggungjawab itu boleh menggagalkan matlamat kerajaan untuk membentu pelajar, khasnya golongan miskin daripada menikmati kemudahan yang diberikan kerajaan itu.

"Selain bercanggah dengan Pekeliling Kementerian, ia juga menyalahi peraturan dan etika kemasyarakatan," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi baru-baru ini yang meminta pihak sekolah tidak menyalahgunakan pemberian wang bantuan awal persekolahan RM100 setiap pelajar bagi meringankan bebanan ibu bapa pada awal musim persekolahan.

Sebelum itu, akhbar melaporkan terdapat sebuah sekolah di Johor yang menawarkan potongan bayaran yuran komputer jika ibu pelajar menjelaskan kesemua bayaran dengan menggunakan wang bantuan awal persekolahan itu.

Ahmad berkata, walaupun kejadian itu tidak dilaporkan berlaku di Kelantan, tetapi beliau tidak menolak kemungkinan perkara sama turut membabitkan sekolah di Kelantan.

Ini kerana kebanyakan ibu bapa, terutama yang berpendapatan rendah terpaksa menanggung banyak hutang dengan pihak sekolah dan PIBG seperti pelbagai jenis yuran. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment