My Add

Monday 15 October 2012

Kerajaan Persekutuan tidak pernah rampas hak Sabah - Najib

RANAU, AHAD, 14 Oktober, 2012; Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, Kerajaan Persekutuan tidak pernah sama sekali merampas hak rakyat Sabah, malah, ia sentiasa dipelihara.

Perdana Menteri berkata, perkara itu boleh dilihat sejak Sabah merdeka lagi apabila kerajaan negeri tidak pernah dipinggirkan dalam setiap urusan termasuk yang melibatkan pembangunan industri minyak.

"Sebab itu, hari ini Sabah dapat peruntukan besar. Jangan kira royalti minyak, kira segalanya yang diberi Pusat kepada rakyat Sabah. Berapa gaji guru kita bayar, jururawat, polis, tentera dan ia tidak terbayar dengan 20 peratus royalti minyak itu," katanya pada majlis pemimpin bersama rakyat di Dewan Taman Kinabalu di sini malam tadi.

Yang turut hadir ialah isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor; Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman; Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan; Menteri Pelancongan Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Datuk Masidi Manjun; Menteri Pembangunan Luar Bandar negeri, Datuk Ewon Ebin; Ahli Parlimen Ranau, Datuk Siringan Gubat dan Ahli Dewan Undangan Negeri Kundasang, Datuk Joachim Gunsalam.

Menurut Najib, di bawah pemerintahan kerajaan BN, Sabah terbukti terus membangun dan sentiasa mendapat peruntukan besar setiap tahun.

Katanya, Kerajaan Persekutuan juga tidak sesekali membuat keputusan sewenang-wenangnya terhadap negeri ini, sebaliknya sentiasa mengadakan rundingan dengan pimpinan negeri.

Dalam pada itu, Perdana Menteri berkata, berdasarkan sokongan yang diterima, beliau menaruh keyakinan rakyat di daerah itu tidak terpengaruh dengan hasutan pembangkang dan akan terus memberi sokongan padu kepada BN.

"Seperti kata Datuk Masidi Manjun, orang Dusun ikhlas menyokong BN dan kalau ada pilihan raya, saya kira kawasan ini akan merupakan antara yang paling hebat memberi sokongan kepada BN dengan undi setinggi Gunung Kinabalu," katanya.

Sementara itu, beliau berkata, kerajaan bercadang menubuhkan Taman Asuhan Kanak-Kanak (Taska) Permata Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) di semua 24 kawasan Parlimen di negeri itu.

Ujarnya, langkah itu wajar dalam usaha memberikan pendidikan terbaik dan menyeluruh kepada rakyat di negeri itu. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment