My Add

Friday 23 November 2012

Akta Perhimpunan Aman tak sah: Karpal Singh

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 23 November, 2012: Akta Perhimpunan Aman 2012 telah melarang sama sekali hak untuk berhimpun dengan cara protes jalanan, demikian Mahkamah Tinggi di sini diberitahu hari ini.

Peguam Karpal Singh, yang mewakili Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, bahawa peruntukan di bawah Seksyen 4(1)(c) akta tersebut tidak bertujuan untuk 'menyekat' tetapi lebih kepada 'melarang' hak untuk berhimpun.

"Mana-mana protes jalanan sebenarnya adalah satu perhimpunan bergerak dan akta itu tidak sepatutnya melarang sama sekali, " katanya sambil menegaskan seksyen itu adalah tidak konsisten dan bercanggah dengan peruntukan Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan.

Beliau berkata, akta itu sendiri pada hakikatnya menarifkan protes jalanan sebagai satu perhimpunan bergerak.

"Malah Perkara 10(1)(b) dengan jelas menyatakan bahawa semua rakyat mempunyai hak untuk berhimpun secara aman tanpa senjata," kata Karpal.

Beliau seterusnya berhujah bahawa perkataan 'sekatan' harus ditafsirkan sebagai sekatan yang munasabah sebagaimana dinyatakan dalam Perkara 10 dan perlembagaan adalah undang-undang utama dalam sesebuah negara.

"Mana-mana undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka, yang tidak selaras dengan Perlembagaan harus diisytiharkan sebagai tidak sah," katanya yang menggesa Hakim Kamardin Kashim untuk membenarkan permohonan Anwar dengan kos.

Kamardin menetapkan 30 November ini bagi responden membalas penghujahan pemohon itu.

Dalam perkembangan berkaitan, peguam bersama Ram Karpal Singh berkata jika keputusan mahkamah memihak kepada Anwar maka salah satu daripada tuduhan di bawah Akta Perhimpunan Aman akan digugurkan, sekali gus meninggalkan hanya dua tuduhan yang masih belum selesai di Mahkamah Sesyen.

Anwar, 64, yang juga Ketua Pembangkang bersama Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali, 48 serta Ketua cabang PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharin,34, didakwa pada 22 Mei lepas kerana menyertai protes jalanan yang menimbulkan kekecohan di ibu negara pada 28 April lepas.

Mereka juga menghadapi tuduhan kedua iaitu bersuhabat dengan Tangam Raju, Rajesh Kumar Gejinder dan Farhan Ibrahim dengan menghasut ketiga-tiga mereka membuka sekatan besi halangan di Jalan Raja, di sini, pada hari yang sama.

Mereka merupakan individu pertama didakwa di bawah Seksyen 4(2)(c) Akta Perhimpunan Aman 2012 yang membawa hukuman denda maksimum RM10,000 jika sabit kesalahan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment