My Add

Wednesday 14 November 2012

Kongres PBS tiga hari bermula 20 November ini

KOTA KINABALU, RABU, 14 November, 2012: Parti Bersatu Sabah (PBS) akan mengadakan kongresnya di sini selama tiga hari bermula 20 November ini.

Ketua Penerangan PBS, Datuk Johnny Mositun berkata, kongres itu akan dimulakan dengan Persidangan Pergerakan Pemuda dan Wanita PBS yang bakal dirasmikan oleh Presiden PBS Tan Sri Joseph Pairin Kitingan di Dewan Putra Luyang pada 20 November.

Beliau berkata, upacara perasmian rasmi kongres itu akan diadakan di Dewan Hongkod Koisaan, Penampang pada 21 November jam 1 tengah hari.

Katanya, acara Malam Bersatu pula akan diadakan pada sebelah malam hari yang sama di tempat yang sama manakala kongres sebenar akan diadakan pada 22 November.

"Memandangkan kongres ini yang terakhir sebelum pilihan raya umum ke-13, maka ia merupakan kongres terpenting yang akan menyemarakkan semangat anggota parti dan menggerakkan seluruh jentera parti bagi menghadapi pilihan raya umum," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Mositun yang juga Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah berkata, antara isu utama yang dijangka dibangkitkan pada kongres kali ini ialah masalah pendatang asing tanpa izin (PATI), salah satu isu hangat yang terus dimainkan oleh pembangkang bagi meraih sokongan rakyat menjelang pilihan umum akan datang.

Dalam kongres PBS tahun lepas, Pairin yang konsisten dan lantang menyuarakan masalah PATI di Sabah sejak PBS ditubuhkan kira-kira 27 tahun lalu, berkata masalah yang sudah berlarutan sekian lama itu perlu penyelesaian mutlak dan 'mencadangkan agar kerajaan dapat memuktamadkan satu tempoh masa iaitu pada 2012 untuk menyelesaikan masalah ini'. 

Cadangan itu diterima baik oleh kerajaan persekutuan, dan pada 1 Jun tahun ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, adalah arkitek konsep 1Malaysia, mengumumkan bahawa kerajaan persekutuan bersetuju menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menangani masalah berkaitan PATI di Sabah.

Semasa mengumumkan perincian dan terma RCI pada 11 Ogos tahun ini, Najib berkata suruhanjaya itu diberi masa enam bulan untuk menyiapkan siasatan.

Panel suruhanjaya itu kemudian mengadakan mesyuarat pertamanya di sini pada 1 November lalu dengan dipengerusikan oleh bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong di bilik mesyuarat Bangunan Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment