My Add

Wednesday 14 November 2012

Korea Utara cuba bekal alat ganti misil ke Syria

TOKYO, RABU, 14 November, 201:: Korea Utara cuba mengeksport alat ganti peluru berpandu balistik ke Syria pada Mei lalu, sekali gus mengingkari sekatan yang dikenakan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), lapor media Jepun hari ini.

Laporan Asahi Shimbun yang memetik diplomat PBB yang melihat rekod sulit itu, mendapati pihak berkuasa Korea Selatan yang melakukan pemeriksaan ke atas kapal kargo Korea Utara ke Syria menemui dan merampas ratusan silinder untuk digunakan dalam pembuatan senjata api.

Jika disahkan, ini bermakna Pyongyang melanggari sekatan PBB yang mengharamkan negara itu memperdagangkan peralatan ketenteraan dan bahan senjata api berkaitan yang dikuatkuasakan sejak 2006.

Sejumlah 445 silinder 'graphite' ditemui dalam kapal kargo yang didaftarkan di China dan mempunyai hubungan dengan Korea Utara, dijadual belayar ke Syria, lapor Kyodo News.

Asahi pula berkata, pihak berkuasa Korea Selatan merampas 535 silinder menyerupai batang paip yang mungkin tiada kaitan dengan pembuatan peluru berpandu balistik. - AFP

No comments:

Post a Comment