My Add

Monday 16 July 2012

3 penuntut Malaysia selamat dalam kebakaran di Iowa

NEW YORK, ISNIN, 16 Julai, 2012: Tiga pelajar Malaysia berjaya menyelamatkan diri dalam kebakaran di sebuah blok pangsapuri di South Meadow Apartments, di bandar raya Ames, Iowa, kira-kira 1,900 km dari sini, awal pagi semalam. 

Mohamad Khairi Zulkarnian, Mohd Aminuddin Hamid dan Mohd Khairi Ismail yang kesemuanya berusia 21 tahun adalah pelajar tahun dua kejuruteraan di Iowa State University. 

Menurut Mohamad Khairi ketika dihubungi Bernama di sini, mereka kini tinggal sehelai sepinggang selepas hanya sempat menyelamatkan telefon bimbit dan dompet masing-masing dalam kejadian 6 pagi itu. 

Ketika kejadian kami sedang tidur apabila dikejutkan dengan ketukan kuat di pintu rumah yang disertai arahan selamatkan diri menyebabkan kami bergegas bangun dan keluar dari unit kediaman itu, katanya. 

Katanya sebelum kejadian mereka bertiga mengadakan sesi mentelaah bersama. 

Katanya beliau tinggal di situ bersama Mohd Aminuddin dan Hazwan Izzudin yang pulang bercuti di tanah air, sementara Mohd Khairi pula tinggal di tempat lain namun datang menginap di rumahnya sejak beberapa hari lalu. 

Terdapat 17 pelajar Malaysia tinggal di kompleks perumahan itu, tetapi kebanyakannya sedang bercuti di tanah air atau melancong di sekitar Amerika Syarikat, katanya. 

Menurut Mohamad Khairi lagi kediaman mereka rosak paling teruk berbanding unit lain. 

Sementara itu, portal berita Iowa State Daily.com melaporkan kira-kira 100 orang tinggal di pangsapuri 56 unit berkenaan, namun tiada kemalangan jiwa atau kecederaan dilapor dalam kejadian berkenaan. 

Laporan itu juga menyebut kebakaran dipercayai bermula dari garaj yang terletak di bahagian bawah apartmen. 

Laporan itu juga memetik pegawai perhubungan awam untuk bandar raya Ames Susan Gwiasda sebagai berkata kebakaran berjaya dikawal jam 9 pagi, namun bomba berada di lokasi kejadian sepanjang hari bagi memantau situasi. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment