My Add

Tuesday 31 July 2012

Perkauman: Serena sokong singkir Morganella

LONDON, SELASA, 31 Julai, 2012: Juara Wimbledon, Serena Williams menyokong tindakan menyingkir pemain bola sepak Switzerland, Michel Morganella daripada Olimpik kerana menghina dan mengeluarkan kata-kata perkauman terhadap pasukan bola sepak Korea Selatan.

Morganella dihantar pulang kerana bertindak mengeluarkan kenyataan perkauman di laman sosial Twitter selepas kekalahan pasukan negaranya, 1-2 dalam perlawanan menentang pasukan Asia tersebut.

Beliau menulis, `I am going to batter the Koreans, burn them all...bunch of trisos` sebelum kenyataan tersebut dipadam tidak lama kemudian.

Trisos merupakan dialek Perancis yang merujuk seseorang individu itu dilahirkan dengan penyakit down syndrome.

“Jawatankuasa Olimpik Switzerland melakukan tindakan tepat dengan menghukum Morganella bagi menunjukkan sifat perkauman tidak diterima di sini.

“Saya rasa itu tindakan yang sewajarnya diambil jika seseorang bertindak menghina pihak lain dengan kata-kata perkauman," kata Serena setelah memenangi acara perseorangan dan beregu wanita.

Beliau turut berkata akan sentiasa berhati-hati dengan penggunaan laman sosial kerana tidak mahu perkara sedemikian berlaku kepadanya.

“Hati saya pasti hancur jika disingkir keluar daripada temasya ini," tambahnya. - AFP

No comments:

Post a Comment