My Add

Tuesday 31 July 2012

Pusat beli belah digalak guna polis bantuan

KUALA LUMPUR, ISNIN, 30 Julai, 2012: Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggalakkan kompleks beli belah di negara ini menggunakan khidmat polis bantuan bagi meningkatkan tahap keselamatan di premis masing-masing.

Timbalan Menterinya, Datuk Abu Seman Yusop berkata, kuasa polis bantuan yang tertakluk di bawah Akta Polis 1967 lebih berkesan dalam menjaga keselamatan awam berbanding pengawal keselamatan biasa.

"Polis bantuan mempunyai kuasa yang lebih untuk menahan dan menyoal siasat individu yang disyaki sebelum diserah kepada polis berbanding pengawal keselamatan yang hanya boleh melakukan ”citizen”s arrest”,” katanya kepada pemberita selepas melakukan tinjauan mesra lebih sejam di pusat beli belah Mid Valley Megamall di sini hari ini.

Abu Seman berkata, hanya warga Malaysia boleh menjadi anggota polis bantuan dan pusat beli belah yang berminat untuk menubuhkan unit polis bantuan boleh membuat permohonan kepada KDN.

Beliau berkata, Kuala Lumpur City Centre sudah lama menggunakan khidmat polis bantuan, manakala unit polis bantuan untuk gedung Pavilion akan tamat latihan bulan depan, manakala permohonan Mid Valley sedang diproses. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment