My Add

Monday 30 July 2012

Tindakan Bumburing, Lajim bukan ancaman BN

KUALA LUMPUR, ISNIN, 30 Julai, 2012: Tindakan Datuk Seri Wilfred Bumburing dan Datuk Seri Lajim Ukin yang keluar dan melepaskan semua jawatan dalam parti komponen Barisan Nasional (BN) tidak harus dilihat sebagai ancaman kepada keutuhan BN dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Naib Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata sebaliknya, pemimpin serta anggota BN di Sabah perlu menjadikan perkara itu sebagai cabaran dalam mempererat dan memperkukuh perpaduan sesama anggota parti.

"Apa yang berlaku pada mereka sudah dijangkakan, di mana pada pandangan saya, ia boleh diselesaikan.

"Saya harap kepimpinan Umno dan kepimpinan BN Sabah tidak memandang ringan apa yang berlaku, sebaliknya menjadikan ia sebagai hikmah untuk mengukuhkan parti," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Industri Pertahanan, Penguatkuasaan dan Keselamatan (MIDES) di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas pengumuman Bumburing yang juga Anggota Parlimen Tuaran keluar parti Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) manakala Lajim yang melepaskan jawatan sebagai Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Ketua UMNO Bahagian Beaufort dan pengerusi BN Beaufort.

Mengenai tindakan Lajim yang melepaskan semua jawatan namun tidak sebagai anggota UMNO, Ahmad Zahid berkata ia merupakan urusan dan hak peribadi, namun keenganannya melepaskan jawatan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan anggota UMNO dilihat sebagai tindakan tidak matang dari seorang ahli politik berpengalaman.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Pertahanan tidak menolak kemungkinan perkembangan terbaru itu adalah satu permainan yang dicetuskan pembangkang bagi memecah keharmonian sesama anggota BN. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment