My Add

Tuesday 31 July 2012

Titik panas meningkat, kualiti udara merosot

KUALA LUMPUR, ISNIN 30 Julai, 2012: Peningkatan bilangan titik panas di Sumatera, Indonesia sejak Khamis lepas menyebabkan kemerosotan kualiti udara di beberapa kawasan pantai barat Semenanjung Malaysia.

Jabatan Alam Sekitar (JAS) dalam kenyataannya hari ini berkata, kawasan Pelabuhan Klang, Selangor berada pada tahap tidak sihat dengan bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) 118 setakat 11 pagi tadi.

Sebanyak 16 kawasan berada pada tahap baik daripada 51 stesen pengawasan kualiti udara JAS, manakala 31 lagi berada pada tahap sederhana.

Pengaruh angin monsun barat daya yang bertiup dari kawasan titik panas atau kawasan berlakunya pembakaran terbuka yang tidak terkawal di Sumatera, telah membawa pencemaran merentasi sempadan dan menyebabkan kemerosotan kualiti udara di kawasan pantai barat Semenanjung terutama di Pelabuhan Klang, kata kenyataan itu.

Selain meningkatkan penguatkuasaan terhadap pelepasan asap daripada kenderaan bermotor dan pelepasan dari industri, JAS juga menegaskan larangan pembakaran terbuka bagi kawasan di seluruh Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya serta Tudan, Permai Jaya dan Kuala Baram di Miri, Sarawak yang dikeluarkan bulan lepas masih berkuat kuasa. – BERNAMA

No comments:

Post a Comment