My Add

Tuesday 31 July 2012

Keadaan berjerebu di P Pinang bertambah buruk

GEORGE TOWN, SELASA, 31 Julai, 2012: Keadaan berjerebu yang dikesan di beberapa kawasan di Pulau Pinang sejak semalam dan menjadi bertambah buruk hari ini, adalah berpunca dari aktiviti pembakaran terbuka.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar Negeri, Phee Boon Poh berkata, Pulau Pinang dilanda jerebu tahap sederhana dengan bacaan indeks pencemaran udara (IPU) sekitar 69 hingga 84 hari ini.

Katanya, bacaan IPU di kawasan Seberang Jaya mencatat 83 pada pukul 7 pagi dan meningkat kepada 84 pada pukul 11 pagi dengan jarak ketampakan dua kilometer.

"IPU di Perai pula mencatatkan bacaan 68 pada pukul 7 pagi dan 72 pada pukul 11 pagi, di USM, 69 pada pukul 7 pagi dan 72 pada pukul 11 pagi, masing-masing merekodkan jarak ketampakan lima dan empat kilometer,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata, kerajaan negeri dan pihak Jabatan Alam Sekitar Pulau Pinang telah mengadakan perbincangan semalam dan akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang melakukan pembakaran terbuka. – BERNAMA


No comments:

Post a Comment