My Add

Monday 30 July 2012

Syarikat senjata tempatan mampu hasil 200,000 senapang M4

KUALA LUMPUR, ISNIN, 30 Julai, 2012: Kementerian Pertahanan yakin syarikat persenjataan tempatan berupaya menghasilkan 200,000 senapang jenis M4 yang disasarkan bagi menggantikan senapang M16 yang digunakan ketika ini. 

Menteri berkenaan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, keyakinan itu berlandaskan kepada perjanjian pemindahan teknologi dilaksana antara syarikat tempatan dan Amerika Syarikat membolehkan 85 peratus pembuatan senjatanya dihasilkan di negara ini.

"Buat permulaan, sebanyak 11,000 unit telah dihasilkan dan diuji serta mendapat kelulusan untuk kegunaan domestik pada tahun 2013," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Industri Pertahanan, Penguatkuasaan dan Keselamatan (MIDES) di sini hari ini. 

Beliau berkata, sasaran secara berperingkat penghasilan senapang M4, senjata paling ringan dan berukuran sederhana dengan versi mod tembakan separa automatik dan tembakan tiga semburan itu, tidak terhad kepada kegunaan tentera sebaliknya boleh turut digunakan agensi keselamatan lain di negara ini. 

Berbanding senjata M16 yang mula digunakan di negara ini pada tahun 1976, M4 mempunyai ketebalan maksimum bagi mengurangkan kepanasan semasa menjalankan tembakan semburan dalam jangka masa lebih lama. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment