My Add

Thursday 12 July 2012

799 peniaga jual lesen dikena tindakan

KUALA LUMPUR, RABU, 11 Julai, 2012: Seramai 799 peniaga yang menjual atau menyewakan lesen premis perniagaan kepada warga asing telah dikenakan tindakan sepanjang tahun lalu.

Daripada jumlah tersebut, 27 peniaga dibatalkan lesen perniagaan, 570 peniaga dikompaun, 155 didenda dan baki 47 lagi diberi amaran.

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Chor Chee Heung berkata, perbuatan peniaga tempatan menjual dan menyewa lesen kepada warga asing adalah perbuatan tidak bertanggungjawab.

"Lesen penjaja dan peniaga kecil hanya diberi kepada rakyat Malaysia untuk berniaga di pasar malam, pasar tani, pasar awam mahupun ruang niaga kecil di pasar raya.

"Warga asing tidak dibenarkan memohon lesen penjaja tetapi jika terdapat warga asing menjaja, ini berpunca daripada perbuatan segelintir pemilik lesen warga tempatan," katanya.

Beliau berkata demikian dalam jawapan bertulis kepada soalan Senator Abdul Rahim Abdul Rahman di Dewan Negara hari ini.

Mengulas lanjut Chee Heung berkata, pihak berkuasa tempatan telah diminta supaya meningkatkan lagi penguatkuasaan bagi memastikan gejala itu tidak berterusan.

"Tindakan tegas secara berterusan akan diambil ke atas mana-mana peniaga tempatan yang melakukan kesalahan serupa tetapi pada masa sama, kita harap wujud kesedaran di kalangan mereka," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment