My Add

Wednesday 11 July 2012

Hanya untuk golongan faham intipati pendidikan negara

KUALA LUMPUR, RABU, 11 Julai, 2012: Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) berpendapat cadangan memberi kuasa autonomi kepada pihak sekolah perlu membabitkan individu yang memahami intipati sistem pendidikan negara. 

Presidennya, Hashim Adnan berkata, pihak Kementerian Pelajaran Malaysia sewajarnya memikirkan suatu mekanisme pelaksanaan dan individu yang benar-benar layak menerima kuasa autonomi jika ingin merealisasikan cadangan itu. 

"Ia cadangan yang baik tetapi bagi NUTP kami berpendapat jika cadangan itu dilaksanakan, ia perlu melibatkan pemantauan di peringkat Jabatan Pelajaran Negeri dan kementerian agar tidak berlaku pemusatan kuasa. 

"NUTP berpendapat jika cadangan itu menjadi realiti, pihak kementerian wajar melantik individu yang benar-benar memahami perjuangan dan perjalanan sistem pendidikan di peringkat sekolah untuk memegang kuasa autonomi itu," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini. 

Beliau mengulas laporan akhbar tempatan berbahasa Melayu hari ini berhubung cadangan Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) yang mengemukakan cadangan kuasa autonomi perlu diberi kepada semua sekolah secara berperingkat ketika persidangan meja bulat Dialog Nasional Pendidikan Negara (DNPN) 2012. 

Antara kandungan laporan itu ialah pihak pentadbiran sekolah berkuasa dalam mengawal selia kewangan, pembangunan insfrastruktur sekolah, pelajar dan jumlah waktu pengajaran dan pembelajaran. 

Hashim berkata, jika cadangan itu dilihat mampu dilaksanakan di negara ini adalah lebih wajar melantik individu yang mempunyai latar belakang dan pencapaian yang baik dalam meningkatkan mutu pendidikan tempatan. 

"Lebih baik individu seperti profesor, ahli akademik mahupun golongan tokoh pendidik yang diamanah memegang kuasa autonomi itu. 

"Saya khuatir jika kuasa itu diberi kepada individu yang kurang berkelayakan ia akan mencetuskan kekecohan di peringkat sekolah itu sendiri seperti kebajikan guru dan pelajar diabaikan," katanya. 

Sementara itu, Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Mohd Ali Hassan berkata, pelaksanaan cadangan kuasa autonomi itu wajar dilaksana untuk Sekolah Berpotensi Tinggi (SBT) terlebih dulu. 

"Saya melihat untuk peringkat awal sampel sekolah yang wajar mengaplikasi kuasa autonomi ini adalah SBT kerana pentadbiran sekolah seperti ini boleh dikategori sebagai gred A. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment