My Add

Friday 20 July 2012

Syarikat terbabit rasuah boleh disenarai hitam: SPRM

JOHOR BAHRU, JUMAAT, 2 Julai, 2012: Sektor korporat yang didapati terbabit dengan rasuah atau sogokan boleh digantung serta disenarai hitam daripada menerima kontrak kerajaan. 

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Sutinah Sutan, berkata setakat ini terdapat beberapa entiti korporat dan perniagaan yang dikenakan tindakan itu. 

"Ini membuktikan keseriusan SPRM dengan kerajaan dalam menangani masalah rasuah di negara ini," katanya ketika berucap pada majlis menandatangani Ikrar Integriti Korporat (CIP) bersama Perbadanan Islam Johor Holding (PIJH) Sdn Bhd, di sini hari ini.
 
Katanya, usaha membenteras rasuah memerlukan komitmen yang jitu dan berterusan daripada semua pihak termasuk warga korporat dan mesti diterjemahkan melalui kerjasama dua hala yang berstruktur dan berterusan. 

Mengenai CIP, Sutinah berkata sehingga kini sebanyak 103 syarikat swasta dan kerajaan menyertai program itu yang diwujudkan untuk membentuk komitmen berterusan dan membudayakan amalan membenci rasuah dalam organisasi. 

Beliau turut memuji PIJH kerana menjadi syarikat berkaitan kerajaan negeri pertama di negeri ini yang menyertai program tersebut dan menzahirkan komitmen mereka untuk mengukuhkan integriti dan memerangi rasuah. 

Sementara itu, Pengarah Urusan PIJH, Rashid Sihes, berkata pihaknya menandatangani CIP tersebut untuk menyokong program transformasi kerajaan bagi membanteras masalah rasuah di negara ini. 

"Kami melihat CIP suatu dokumen yang dapat memantapkan nilai integriti warga PIJH supaya berada pada tahap optimum bagi mencapai objektif syarikat," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment