My Add

Thursday 27 September 2012

Dasar dalam Bajet 2013 untuk kesejahteraan berterusan rakyat

PUTRAJAYA, KHAMIS, 27 September, 2012: Belanjawan 2013 yang akan dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, esok dijangka menyaksikan penerusan dasar afirmatif yang beliau perkenalkan sejak tiga tahun lalu untuk terus meningkatkan kualiti kehidupan rakyat Malaysia, demikian menurut para pegawai yang arif mengenainya.

Bagi memastikan pertumbuhan dan perkembangan sosial yang mampan selain daripada mengamalkan pengurusan kewangan yang berhemat, belanjawan itu akan lebih kepada "pengembangan sedikit tetapi lebih berhemat", kata mereka.

Perbelanjaan kerajaan persekutuan pada 2012 dianggarkan bernilai RM229 bilion dan ini bermakna yang perbelanjaan tahun depan akan tinggi sedikit bagi menampung pelbagai program menyeluruh yang bertujuan mengukuhkan kesejahteraan rakyat dalam beberapa bidang.

Ini termasuklah rumah mampu milik, pengangkutan awam yang lebih baik, keselamatan awam, kemudahan pendidikan dan latihan, peluang perniagaan dan pelaburan yang lebih meluas.

Mereka menegaskan yang sementara sesetengah pihak lebih cenderung melabelkan Belanjawan 2013 sebagai "belanjawan pilihan raya" berikutan programnya yang lebih berpusat kepada rakyat dan masa/tempoh untuk pilihan raya umum dijangka antara sekarang dan Jun tahun depan, seseorang itu tidak seharusnya lupa yang memperbaiki kehidupan rakyat telah menjadi seruan lantang Najib sejak ia memegang jawatan itu pada April 2009.

Belanjawan itu, tegas mereka, adalah seiring dengan prinsip "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" yang akan mengambil kira aspirasi rakyat untuk kehidupan yang lebih baik dan bersandarkan kepada asas-asas ke arah ekonomi berpendapatan tinggi dan maju menjelang 2020.

Dalam Belanjawan 2012 yang diumumkan tahun lalu, Najib, yang juga Menteri Kewangan memilih tema "Dasar Transformasi Nasional: Membela Rakyat dan Menyejahterakan Negara." 

Dalam kata lain, falsafah Belanjawan 2013 melangkaui pilihan raya umum.
Sebaliknya, ia bersedia ke arah melaksanakan pelbagai inisiatif untuk kesejahteraan rakyat seperti meringankan kos kehidupan, memperbaiki penjagaan kesihatan, memajukan modal insan dan mengembangkan infrastruktur asas di kawasan-kawasan kurang membangun, terutamanya di Sabah dan Sarawak.

Sehubungan itu, para pegawai itu berkata, Najib, sebagai "game-changer" dalam transformasi politik dan ekonomi negara, akan memastikan yang Belanjawan 2013 akan menangani kebimbangan para pembayar cukai kelas pertengahan bandar, yang pendapatan bulan antara RM5,000 dan RM10,000.

Sudah banyak didebatkan yang belanjawan-belanjawan negara sebelum ini lebih terpencong ke arah kemiskinan luar bandar sementara penduduk bandar kelas pertengahan kerap kali diketepikan.

Kita letak itu ketepi, kesejahteraan komuniti/masyarakat secara keseluruhannya - penduduk luar bandar, wanita, belia, kakitangan awam dan perniagaan - akan turut diberi perhatian bagi menggerakkan negara ke hadapan serta menyediakan penampan terhadap sebarang situasi luaran yang tidak menentu, terutama pergolakan yang tercetus dari Eropah, tahun depan.

Ini bermakna kesinambungan dasar perlu bagi merancakkan lagi ekonomi domestik, yang telah menyaksikan pertumbuhan yang agak menggalakkan tahun ini, terutama dalam sektor pembinaan, pembuatan dan perkhidmatan.

Pelaksanaan beberapa Projek Permulaan (EPP) di bawah Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) turut memberikan banyak rangsangan kepada ekonomi tempatan.

Ini terutamanya jelas dilihat dengan kerancakan pelaburan sektor persendirian selain daripada pengembangan pasaran modal tempatan menerusi kejayaan tawaran awam permulaan (IPO) berprofil tinggi seperti Felda Global Ventures Holdings Bhd dan IHH Healthcare Bhd, permodalan pasaran Bursa Malaysia yang lebih baik dan meningkatnya tarikan kewangan Islam dalam pasaran kewangan global.

Berikutan kejayaan pasaran modal tempatan dan peranan penting Malaysia dalam penerbitan bon-bon sukuk, kerajaan dijangka memperhebatkan lagi insentif untuk pasaran modal sebagai pemboleh kepada pertumbuhan ekonomi.

Mengenai isu pengurusan kewangan berhemat, para pegawai itu berkata yang kerajaan akan kekal komited untuk terus menurunkan defisit fiskal kepada sekitar 4.0 peratus pada 2013 daripada 4.5 peratus pada 2012 dan 3.0 peratus menjelang 2015.

Ditanya bagaimana ia akan dilaksanakan walaupun belanjawan itu merupakan "belanjawan dengan pengembangan yang sedikit", mereka menjelaskan yang ia akan dilakukan menerusi pengurusan kewangan yang lebih baik, termasuk mengurangkan pembaziran dan menyalurkan subsidi kepada kumpulan-kumpulan sasaran yang betul dan sesuai.

Mereka berkata mengurangkan defisit tidak akan menjadi masalah selagi ekonomi tempatan berkembang maju dan kekal berdaya tahan terhadap sebarang situasi tidak menentu persekitaran luaran.

Ditanya sama ada persoalan mengenai duti eksais yang rendah untuk kenderaan bermotor akan ditangani dalam Belanjawan 2013, mereka berkata yang ucapan Najib seharusnya menjuruskan kepada menyemak semula industri automobil negara, di mana mata pencarian lebih daripada 500,000 rakyat yang dikaitkan dengan industri ini berhadapan risiko selain daripada meneliti kebangkitan semula syarikat kereta nasional. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment