My Add

Wednesday 26 September 2012

Kajian Umcedel peringatan untuk BN, PR

*
*JANGKAAN BN menang PRU ke-13 susut dalam kajian parti manakah dijangka akan menang di negeri Selangor.
NOOR AZIANTY NORMAN
KUANTAN, RABI, 26 September, 2012:Tinjauan Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) dilihat lebih mendorong kepada pandangan pembangkang.

Bagaimanapun, Ketua Pemuda Umno Pahang, Datuk Abu Jimi Samat secara peribadi berpendapat, kajian itu memberi peringatan kepada BN untuk lebih berusaha keras bagi mempertahankan pengundinya.

“Kajian itu ada betulnya, namun itu tidak bermakna kita akan menyerah kalah sebaliknya akan terus berusaha untuk menawan hati pengundi.

“Bagus juga kajian itu kerana ia secara tidak langsung akan membuka mata pemimpin BN serta tidak meletakkan BN dalam keadaan selesa,” katanya kepada Sinar Harian.

Tambahnya, responden yang terlibat dalam kajian itu tidak ramai jika dibandingkan dengan pengundi sebenar.

“Kita masih ada pengundi atas pagar. Tidak dinafikan, sukar untuk membaca kecenderungan mereka sehingga tiba hari mengundi. Apa yang pasti, mereka akan memilih parti yang mampu membangunkan negara serta memberi kemudahan kepada rakyat,” katanya.

Abu Jimi berkata, pihaknya turut berusaha untuk menarik pengundi muda sekali gus memastikan kemenangan parti pada pilihan raya akan datang.

“Kita tumpu pada pengundi luar bandar berikutan pengundi bandar kebanyakannya orang luar. Sebab itulah kubu kuat kita di kawasan luar bandar.

“Justeru, saya menyeru pengundi muda menggunakan kebijaksanaan mereka untuk membuat pertimbangan parti mana yang layak memerintah. Jangan mudah terpedaya dengan janji yang ‘sedap’ didengar tetapi tidak dirasai,” katanya.

Sementara itu, Pesuruhjaya Pas Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man turut mengulas tentang kajian Umcedel yang menyatakan Pas bakal hilang kuasa di Kelantan.

Katanya, beliau menerima pandangan itu secara terbuka serta akan mengambil tindakan proaktif sebelum parlimen dibubarkan.

“Saya akan minta Pas Kelantan untuk meneliti semula perkara-perkara yang menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat dan cuba selesaikan secepat mungkin,” katanya.

Tuan Ibrahim berkata, beliau yakin Pas mampu mengekalkan kedudukannya di Kelantan berikutan parti itu sudah 20 tahun memerintah. - Sinar Harian

No comments:

Post a Comment