My Add

Sunday 16 September 2012

UMNO Pulau Pinang pandang berat insiden simbah cat


*PASUKAN forensik menjalankan siasatan di pusat khidmat DAP Pulau Tikus.

BAYAN LEPAS, AHAD, 16 September, 2012: UMNO Pulau Pinang memandang serius keadaan politik tidak sihat yang boleh mengakibatkan suasana tidak tenteram di kalangan rakyat.

Insiden yang dimaksudkan kejadian simbah cat di trak pentas bergerak Barisan Nasional (BN), simbah cat di pejabat DAP Pulau Pinnag dan perbuatan khianat terhadap bas PKR, yang berlaku akhir-akhir ini.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman berkata, perbuatan tidak bermoral itu, seharusnya dihentikan segera di dalam politik di negara Malaysia, ia menonjolkan budaya tidak rasional.

“UMNO Pulau Pinang mengutuk sesiapa sahaja terlibat dalam perbuatan tidak bertanggungjawab ini. Tidak kira, individu dari kalangan penyokong parti memerintah, pembangkang atau pihak yang tidak ada kaitan dengan mana-mana parti.

“Saya minta pihak polis menyiasat semua kes ini supaya tindakan sewajarnya diambil kepada pihak tidak bertanggungjawab ini,” katanya dalam sidang media selepas merasmikan Ekspo Belilah Barangan Malaysia Zon Utara, di Dataran Queensbay, Bayan Lepas, di sini, semalam.

Ketika ditanya apakah faktor menyebabkan fenomena politik seumpama itu berlaku sejak kebelakangan ini.

Zainal Abidin berkata beliau tidak menolak dakwaan kemungkinan perasaan kebencian ditiupkan Kerajaan DAP di Pulau Pinang antara punca menyebabkan penyokong di sini bertindak dari luar batas untuk meluahkan tanda protes.

“Sebagai sebagai pemimpin politik (Ketua Menteri, Lim Guan Eng) beliau seharusnya lebih peka, berfikiran rasional dan tidak seharusnya menuipkan kebencian terhadap parti lawan setiap hari.

“Apabila kebencian itu ditiup setiap hari, ia menimbulkan perasaan kebencian rakyat kepada UMNO dan BN, pada tahap melepasi batasan sehingga penyokong bertindak baling cat,” katanya.

Justeru itu, beliau berharap pihak bertanggungjawab terutama pimpinan tertinggi politik menghentikan tindakan meniup sentimen kebencian mana-mana parti. Malah, mereka diminta untuk mengambil sikap lebih rasional bagi menceritakan kebaikan dan perancangan partinya kepada rakyat.

“Saya minta seeloknya semua parti politik di Malaysia untuk melalui satu keadaan tenang bagi menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13, diadakan tidak lama lagi.

“Pemimpin politik dinasihatkan supaya memberikan tumpuan menceritakan polisi parti, matlamat perjuangan, rancangan-rancangan demi kebaikan rakyat, bukannya bertindak meniup kebencian kepada mana-mana pihak yang boleh mengundang kemarahan dalam kalangan penyokong,” katanya. - Sinar Harian

No comments:

Post a Comment