My Add

Friday 26 October 2012

300  berdemonstrasi bantah projek kondo di Batu Caves

BATU CAVES, JUMAAT, 26 Oktober, 2012: Kira-kira 300 orang mengadakan demonstrasi aman di hadapan kuil Sri Subramaniar Swamy di sini hari ini untuk membantah cadangan pembinaan dua blok kondominium setinggi 29 tingkat berhampiran kuil itu.

Mereka berkumpul sejak pukul 10 pagi dengan membawa sepanduk, termasuk yang bertulis “Hentikan pembinaan, selamatkan warisan semula jadi dan tempat ibadat terkenal di dunia”. 

Pengerusi Sri Maha Mariamman Temple Dhevasthanam, Datuk R. Nadarajah berkata, pembinaan dua blok kondominium setinggi 29 tingkat yang dicadangkan itu akan memusnah patung Dewa Murugan tertinggi di dunia yang terletak kurang 300 meter dari tapak pembinaannya.

“Pembinaannya akan membahayakan nyawa pengunjung kuil dan pelancong dari seluruh dunia akibat (kemungkinan) benda jatuh berikutan pembangunan besar-besaran di tempat berhampiran kuil ini.

“Oleh itu, projek ini perlu dihentikan terus, bukan hanya sementara dan kami menggesa kerajaan (Selangor) supaya menimbang masalah yang kami hadapi,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sementara itu, bekas presiden MIC, Datuk Seri S.Samy Vellu berkata, pembinaan bangunan tinggi perlu dibantah kerana ia memberi pelbagai kesan terhadap ekosistem bukit batu kapur di tempat berkenaan.

“Kami tidak meminta wang atau tanah, kami hanya minta pembinaannya dihentikan terus kerana kerana ia juga akan menjejaskan banyak spesies haiwan dan tumbuhan,” kata Duta Khas Infrastruktur Malaysia ke India dan Asia Selatan itu. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment