My Add

Sunday 21 October 2012

AL1P produk pelancongan baharu PPj

PUTRAJAYA, AHAD, 21 Oktober, 2012: Program Alami 1Putrajaya (AL1P) bakal menjadi produk pelancongan baru Perbadanan Putrajaya (PPj) dalam usaha menarik lebih ramai pelawat dan pelancong ke pusat pentadbiran kerajaan persekutuan.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkata, AL1P hasil cetusan idea Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, secara tidak langsung dapat membantu menjadikan Putrajaya sebagai destinasi pelancongan yang unggul di negara ini.

"Program ini juga bertujuan untuk berkongsi kejayaan Putrajaya dalam kalangan rakyat terutamanya dari kawasan luar bandar dan seterusnya mewujudkan semangat kekitaan, sifat menyayangi dan sense of belonging (rasa kekitaan) terhadap Putrajaya,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran program AL1P di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), di sini hari ini.

Hadir sama ialah Presiden PPj, Tan Sri Aseh Che Mat.

Katanya, sebagai permulaan seramai 130 pegawai muda yang berkhidmat di PPj dilantik sebagai Duta Pelancongan Putrajaya di mana mereka akan membawa pelawat dan pelancong ke tempat-tempat menarik di Putrajaya antaranya Taman Cabaran, Taman Botani, Monumen Alaf Baru, Masjid Tuanku Mizan, Kompleks Seri Perdana, Dataran Putra dan lain-lain lagi.

Menurut Nong Chik, program itu juga mampu memberi pulangan ekonomi dalam kalangan warga tempatan dengan merancakkan lagi industri pelancongan di Putrajaya.

Seramai 440 penduduk dari Lembah Pantai menjadi kumpulan pertama yang menjadi peserta program tersebut.

"Lawatan sedemikian (AL1P) merupakan sesuatu yang bermakna buat mereka dan membolehkan mereka menyaksikan kejayaan-kejayaan yang telah dicapai kerajaan dalam membangunkan Putrajaya,” katanya. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment