My Add

Saturday 27 October 2012

Angkasawan wanita pertama Pakistan

*GAMBAR fail 2006, Namira bercakap pada sidang akhbar di Islamabad. - Foto AFP

ISLAMABAD, SABTU, 27 Oktober, 2012: Beliau pernah berada di kedua-dua kutub, melakukan terjun payung dari Gunung Everest dan menubuhkan konsulat pertama Pakistan di Monaco. Misi Namira Salim seterusnya ialah menjadi rakyat Pakistan pertama menjelajah angkasa lepas.

Penerbangan dengan projek pelancongan angkasa lepas Virgin Galactin milik hartawan Richard Branson dirancang tahun depan. Walaupun tarikh belum ditentukan untuk penerbangan komersil pertama itu, Namira, 37, sudah tidak sabar memenuhi minat seumur hidupnya itu.

Ketika kanak-kanak saya percaya saya akan pergi ke angkasa lepas. Ia bukan sekadar saya membaca mengenainya satu hari dan terus menandatangani untuk menyertai penerbangan itu. Saya selalu berkata ia mengalir dalam DNA saya.

Umur saya belum pun lima tahun dan selalu menangis. Bapa saya cuba memuaskan hati saya dan saya seolah-olah Saya tidak mahukan apa-apa, saya cuma mahu pergi ke angkasa lepas. Saya tidak mahu mainan, cuma hantar saya ke angkasa lepas, katanya kepada AFP menerusi Skype dari Dubai.

Namun datang dari negara yang tiada program angkasa lepas sendiri, dengan jutaan rakyat hidup dalam kemiskinan, perjalanan itu tidak mudah.

Menerima tekanan daripada bapanya supaya belajar, Namira menyemarakkan minatnya pergi ke angkasa lepas pada masa lapang, menyertai kelab astronomi dan menghabiskan waktu malam merenung bintang di langit padang pasir selepas keluarganya berpindah ke Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada tahun 1980-an.

Saya selalu berasakan ada sesuatu bersifat kerohanian dan suci yang ada kaitan dengan semua benda. Seolah-olah sesuatu benar-benar menarik saya ke sana dan memanggil saya dan saya perlu berada di sana dan ia memiliki saya, kata Namira mengenai cita-citanya.

Mengejar impian bukan sesuatu yang murah kerana Namira membayar AS$200,000 (RM600,000) untuk menandatangani dengan Virgin Galactic pada tahun 2007, dibiaya dengan sokongan keluarga.

Kos itu memang tinggi tetapi cuma secebis daripada AS$35 juta (RM105 juta) yang dibayar oleh penaung perisian Amerika Syarikat, Charles Simonyi, untuk lawatannya ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa pada tahun 2007 dan Namira menegaskan ia sekadar memenuhi kehendak golongan kaya. - AFP

No comments:

Post a Comment