My Add

Sunday 21 October 2012

DBKL lancar kempen bandar raya bebas iklan haram

KUALA LUMPUR, AHAD, 21 Oktober, 2012: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dengan kerjasama sukarelawan dalam kalangan belia hari ini melancarkan kempen membersihkan ibu kota daripada iklan haram yang ditampal dan digantung di kemudahan awam.

Kempen "RockCorps Malaysia Street Clean-Up - Take Back Your Community" itu buat permulaannya membersihkan pelekat dan poster haram di kawasan sekitar Wangsa Maju dan Setiawangsa, melibatkan 150 orang sukarelawan yang kumpul oleh The Zhariff Initiative (TZI).

Pengurus Kawasan Pejabat DBKL Setiawangsa Abdul Syatar Abdul Halim berkata kempen tersebut merupakan inisiatif pertama DBKL dalam mendekati dan mendidik masyarakat untuk menjaga kebersihan kawasan persekitaran.

Abdul Syatar berkata, sukarelawan yang dibahagikan kepada 10 kumpulan itu bukan sekadar mencabut poster dan papan iklan tanpa lesen, malah turut membersihkan semak dan menanam pokok hiasan dan mengecat semula hentian bas serta dinding usang.

"Pihak DBKL telah memperuntukkan dana, menyediakan kemudahan logistik seperti cat dan pokok untuk ditanam dan peralatan lain untuk kerja gotong-royong ini," katanya di sini, hari ini.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif TZI Muhammad Zhariff Afandi berkata, kempen yang mempunyai matlamat serampang dua mata itu, bukan sekadar untuk mengajak belia melakukan kerja sukarelawan, malah untuk mengubah cara pemikiran dan budaya hidup masyarakat supaya menjaga kawasan persekitaran mereka.

Kempen serupa akan diadakan di Kepong, Cheras, Bukit Bintang, Bandar Tun Razak dan Segambut, pada bulan hadapan, katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment