My Add

Friday 12 October 2012

Hakim perjelas isu penangguhan hukuman Ahli Parlimen Sabak Bernam

KUALA LUMPUR, JUMAAT, 12 Oktober, 2012: Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Datuk Abdul Alim Abdullah berkata Hakim Datuk Akhtar Tahir tidak mendengar permohonan untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara enam tahun yang dijatuhkan terhadap Ahli Parlimen Sabak Bernam, Datuk Abdul Rahman Bakri dan pembantunya, Rosli Busro.

Hakim Abdul Alim, yang mendengar serta membenarkan permohonan rasmi untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman itu, merujuk beberapa laporan media bahawa Akhtar menolak permohonan berkenaan.

"Kami difahamkan bahawa Akhtar tidak pernah mendengar permohonan itu kerana beliau kurang sihat," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Hakim itu turut menjelaskan bahawa berikutan perakuan segera yang difailkan peguam pemohon, Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi menugaskan beliau mendengar notis berkenaan pada kadar segera.

"Selepas mendengar hujah panjang lebar pendakwaan dan pembelaan, saya memasukkan satu perintah yang membenarkan pelaksanaan hukuman itu ditangguhkan berdasarkan persetujuan bersama kedua-dua pihak," katanya.

Semalam, Hakim Akhtar mengekalkan hukuman penjara enam tahun dan denda RM400,000 terhadap Abdul Rahman dan Rosli, yang didapati bersalah atas lapan pertuduhan melakukan tuntutan palsu melibatkan RM80,000 empat tahun lalu.

Akhtar membuat keputusan itu selepas menolak rayuan mereka terhadap sabitan serta hukuman yang dijatuhkan Hakim Mahkamah Sesyen Azhaniz Teh Azman Teh pada 1 Mac lalu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment