My Add

Tuesday 2 October 2012

'Kabinet bayangan tiada, bayangan menteri ada': Dr Wan Azizah

RUZY ADILA IDRIS

PETALING JAYA, SELASA, 02 Oktober, 2012: Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hari ini menegaskan Pakatan Rakyat (PR) tidak ada Kabinet bayangan, yang dipertikaikan oleh
kepimpinan Barisan Nasional (BN), sebaliknya hanya ada "bayangan menteri ada."

"Kabinet bayangan tak ada... bayangan menteri adalah," kata beliau pada sidang media di ibu pejabat PKR di sini, tengah hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai cabaran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin, yang meminta parti itu mengumumkan Kabinet bayangan mereka.

Pada masa yang sama, beliau turut mempersoalkan mengapa Barisan Nasional (BN) tidak mengumumkan Kabinet bayangan mereka di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat (PR).

"PR tidak mungkin akan mewujudkan 'Kabinet bayangan' kerana sistem politik Malaysia tidak seperti United Kingdom (UK) dan Australia di mana calon Kabinet bayangan mereka menerima bayaran untuk 'official status' mereka.

"Parti politik di Malaysia terdiri daripada gabungan beberapa parti politik sedangkan di negara terbabit, parti mereka adalah parti buruh dan sosialis, misalnya.

"Apa yang penting bagi kami bukan pangkat atau kedudukan tetapi kebajikan rakyat yang perlu diperjuangkan," katanya dalam sidang media, di ibu pejabat PKR, di sini, hari ini.

Kelmarin, Najib mencabar PR untuk menubuhkan Kabinet bayangan sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Katanya, sehingga kini janji PR mahu menubuhkan kerajaan bayangan masih belum ditunaikan kerana takut mahu mengagih jawatan sesama sendiri. - Sinar Harian

No comments:

Post a Comment