My Add

Wednesday 24 October 2012

Najib sambut baik kemasukan Australia dalam Koridor Pertumbuhan Asia

 MELBOURNE, RABU, 24 Oktober, 2012: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, kemasukan Australia di dalam Koridor Pertumbuhan yang baru, menghubungkan China ke negara di Asia dan Timur Tengah akan memacu pertumbuhan dan kemakmuran global.

Katanya, kemasukan Australia akan menyatukan sesetengah ekonomi paling kukuh di dunia. 

"Dalam perutusan saya kepada Forum Ekonomi China Dunia (WCEF) yang lalu, saya menyifatkan Koridor Ekonomi Baharu yang berkembang pesat sebagai yang menghubungkan China melalui Asia Tenggara dan India ke Timur Tengah.

"Tahun ini, adalah khusus dan relevan dengan kemasukan Australia," katanya dalam perutusannya kepada Forum Ekonomi China Dunia ke-empat yang akan diadakan di sini pada 12 dan 13 November.

Najib berkata, HSBC Bank baru-baru ini mengunjurkan bahawa menjelang 2050, 10 daripada ekonomi terbesar di dunia akan terletak di rantau ini - China, India, Jepun, Korea Selatan, Indonesia, Filipina, Australia, Malaysia, Thailand dan Pakistan.

"Sehubungan itu, akan wujud peluang yang besar bagi dijalin kerjasama serantau dan kerjasama perniagaan di dalam Laluan Sutera Yang Baharu ini," kata Najib.

Katanya, kerajaan Malaysia menyokong WCEF sebagai satu inisiatif yang dipacu sektor swasta dan yang diketuai perniagaan bagi meningkatkan integrasi dan kerjasama ekonomi dan bagi menjalin ikatan strategik antara golongan perniagaan di rantau ini. 

Najib mengucapkan tahniah kepada Institut Strategik dan Kepimpinan Asia(ASLI) kerana menganjurkan forum itu dan menyampaikan jemputan kepada kesemua delegasi ke WCEF akan datang yang akan diadakan di Kuala Lumpur pada November tahun depan.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Naib Pengerusi Pertama Majlis Penggalakan Perdagangan Antarabangsa China, Dr Zhang Wei akan menyampaikan ucaptama di forum itu pada bulan depan.

Forum di Pusat Konvensyen Melbourne itu akan menampilkan 57 penceramah terkemuka dari 15 negara. Lebih 300 delegasi dijangka hadir.

Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah ASLI, Tan Sri Dr Michael Yeoh dan Naib Presiden Kanan dan Ketua Pegawai Strategi dan Program Asli, Ng Yeen Seen berada di sini pada minggu lalu untuk melihat persediaan forum itu, yang menjana minat yang besar di kalangan rakyat Australia dan kerajaan negeri serta komuniti perniagaan.

Ucapan alu-aluan akan disampaikan oleh bekas Gabenor-Jeneral Australia dan Pengerusi Global Foundation, Mej-Jen Michael Jeffrey dan Gabenor Negeri Victoria, Alex Chernov.

Menteri Perdagangan Australia, Dr Craig Emerson; Pengerusi Pasukan Petugas Khas "Australia in the Asian Century", Dr Ken Henry dan Naib Canselor Monash University, Prof Edward Byrne adalah antara penceramah terkemuka dari Australia. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment