My Add

Monday 31 March 2014

Karpal, Anwar boleh sertai sidang sehingga rayuan kes diputuskan

KUALA LUMPUR, ISNIN, 31 Mac, 2014: Sidang Dewan Rakyat hari ini diberitahu, Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh dan Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim dibenarkan terus menyertai persidangan sehingga keputusan rayuan kes masing-masing diputuskan oleh mahkamah.

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Ismail Mohamed Said berkata, setakat ini beliau belum menerima apa-apa arahan berhubung status keanggotaan kedua-dua wakil rakyat itu.

"Oleh kerana kedua-dua yang berhormat sudah membuat rayuan ke mahkamah yang lebih tinggi...eloklah kita tunggu keputusan mahkamah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan Karpal yang ingin tahu kemungkinan kedudukan mereka dilucutkan susulan keputusan mahkamah yang membolehkan hak sebagai ahli Parlimen terlucut.

Pada 11 Mac lepas, Mahkamah Tinggi menjatuhkan hukuman denda RM4,000 terhadap Karpal bagi pertuduhan menghasut, manakala pada 7 Mac lalu, Anwar dijatuhi hukuman penjara lima tahun oleh Mahkamah Rayuan selepas didapati bersalah meliwat bekas pembantunya.

Karpal dan Anwar telah memfailkan rayuan berhubung keputusan itu. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment