My Add

Sunday 30 March 2014

Keluarga syukur mahkamah beri hukuman minimum

KOTA BHARU, SABTU, 29 Mac, 2014: Walaupun sedih, keempat-empat anak pasangan Azizul Raheem Awaludin dan Shalwati Nor Shal tabah dan reda menerima keputusan Mahkamah Daerah Solna, Stockholm yang menjatuhkan hukuman penjara terhadap kedua-dua ibu bapa mereka.

Dalam menahan tangisan saat dimaklumkan mengenai keputusan itu, keempat-empat beradik tersebut tetap menzahirkan rasa syukur apabila ibu bapa mereka hanya dikenakan penjara masing-masing 10 dan 14 bulan berbanding hukuman maksimum di bawah pertuduhan tersebut.

Menurut Shaleena, 43, adik kepada Shalwati, ketika dia memaklumkan kepada keempat-empat anak saudaranya itu mengenai keputusan tersebut, mereka hanya tunduk sayu dan pada masa itu kelihatan air mata mula mengalir terutamanya Aishah, 15, dan Ammar, 13.

"Mereka sedih, namun tetap tabah menerima keputusan itu. Walaupun dalam keadaan sedih, Ammar mengucap kata syukur, ibu bapa tidak dikenakan hukuman penjara dalam tempoh lebih lama," katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya di Wakaf Tok Wali, Melor di sini hari ini.

Semalam Mahkamah Daerah Solna, Stockholm, menjatuhkan hukuman penjara masing-masing 10 dan 14 bulan kepada pasangan Azizul Raheem dan isteri, Shalwati atas pertuduhan mencabul integriti kanak-kanak dengan memukul dan mendera.

Tambah Shaleena, dia dan keluarga turut menasihati keempat-empat beradik tersebut supaya tidak menyalahkan diri sendiri atas apa yang berlaku terhadap kedua-dua ibu bapa mereka.

Katanya, dalam situasi itu, Ammar sering kali menyalahkan diri sendiri apabila mengatakan dia adalah punca semua permasalahan terjadi.

"Kami sekeluarga sering menasihati mereka supaya tidak menyesal kerana apa yang berlaku itu bukan salah mereka," katanya.

Sementara itu, kata Shaleena, seluruh ahli keluarga sebelum ini sudah menjangkakan mengenai keputusan tersebut berasa lega mahkamah mengenakan hukuman minimum kepada pasangan berkenaan. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment