My Add

Monday 31 March 2014

MH370: Media asing ada agenda

KUALA LUMPUR, ISNIN, 31 Mac, 2014: Media asing dilihat mempunyai agenda yang tersurat apabila menghentam dan mengkritik keupayaan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menguruskan isu kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 sejak 8 Mac lalu.

Serentak itu, Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd. Zin mengingatkan anggota tentera tidak terbabit dan termakan hasutan agenda media asing tersebut.

"Kita menerima kecaman yang hebat daripada media-media di luar negara dan juga mengeksploitasikan keadaan yang dialami oleh waris-waris penumpang MH370.

"Percayalah ini adalah agenda media luar negara dan kita jangan sekali-sekali termakan hasutan agenda semua ini," katanya ketika berucap dalam majlis penutup Eksesais Pahlawan Siri 15/2014 di Kementerian Pertahanan di ibu negara hari ini.

Dalam sidang akhbar kemudian, Zulkifeli berkata, laporan-laporan yang dibuat oleh media asing adalah keterlaluan dan tidak benar.

"Saya berasakan laporan yang dibuat oleh setengah media asing adalah tidak betul, keterlaluan dengan tidak mengambil kira keadaan sebenarnya.

"Mereka tidak mengambil kira kekangan-kekangan yang dihadapi oleh Malaysia kerana dalam keadaan tertentu tidak membolehkan kita melakukan sesuatu seperti menyampaikan maklumat," jelasnya.

Beliau berkata, Malaysia juga dituduh lewat menyampaikan maklumat sedangkan informasi yang dapati perlu disahkan terlebih dahulu dan kadang-kala memerlukan tindakan bersendirian. - UTUSAN ONLINE 

No comments:

Post a Comment