My Add

Sunday 30 March 2014

Tiada terma Rohingya

*  SEBUAH beca melalui sebuah bangunan yang memasang kain rentang tertera 'Boikot bancian kerana nasionalisme' di Sittwe, Myanmar. - AFP
SITTWE, SABTU, 29 Mac, 2014: Myanmar hari ini tidak membenarkan penduduk Islam di negara ini untuk mendaftarkan diri mereka sebagai etnik 'Rohingya' dalam proses bancian pertama dalam tempoh tiga dekad.

Langkah itu diambil berikutan tindakan penduduk beragama Buddha di negeri Rakhine berikrar untuk memboikot bancian tersebut selepas bimbang ia akan memberi pengiktirafan rasmi kepada etnik Rohingya.

''Sekiranya satu isi rumah mahu mendaftar diri mereka sebagai 'Rohingya', kami tidak akan mendaftarkan mereka,'' kata jurucakap kerajaan, Ye Htut kepada media di Yangon.

Ye Htut berkata, mereka patut menggelar diri mereka sebagai 'Benggali', satu terma digunakan oleh pihak berkuasa yang menganggap etnik Rohingya sebagai pendatang asing dari Bangladesh.

Pekerja-pekerja bantuan asing di Rakhine mula meninggalkan wilayah itu minggu ini selepas penduduk Buddha merusuh dan menyerang pejabat mereka ketika ketegangan semakin memuncak menjelang proses bancian tersebut.

Seorang kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun maut akibat terkena peluru sesat selepas polis melepaskan tembakan amaran bagi menyuraikan penduduk yang marah di sini.

Insiden terbaharu itu memberi tekanan kepada petugas kemanusiaan di wilayah Rakhine yang dituduh penduduk Buddha sebagai menyokong penduduk Islam.

Malah, PBB turut membawa keluar kira-kira 50 kakitangan asing dan Myanmar daripada wilayah itu, langkah yang turut diikuti kumpulan kemanusiaan utama di situ buat sementara.

Penduduk di Sittwe hari ini dilihat memasang sepanduk di rumah mereka tertera: ''Masyarakat di sini membantah bancian ini. Jangan daftar''. - AFP/UTUSAN 

No comments:

Post a Comment