My Add

Sunday 15 July 2012

PM lancar Kedai Kain Rakyat 1Malaysia

*ORANG ramai mula membeli-belah selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak merasmikan Kedai Kain Rakyat 1Malaysia (KKR1M) di Taman Lagenda Suria, Batu 14, Hulu Langat, Selangor semalam.

KUALA LUMPUR, SABTU, 14 Julai, 2012; Sebanyak 30 lagi Kedai Kain Rakyat 1Malaysia (KKR1M) akan dibuka di seluruh negara dalam tempoh dua tahun ini, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata, antara kain dijual di kedai itu ialah kain batik jacquard dijual dengan harga RM15 berbanding RM35 sepasang di pasaran, baju kemeja linen RM45 sehelai berbanding RM79 di pasaran serta kain satin RM40 sepasang berbanding RM50 di pasaran.

Selain keperluan pakaian, kata beliau, kedai itu turut menawarkan barangan lain seperti langsir, kelengkapan sekolah dan kelengkapan bersolat seperti sejadah dan songkok.

Sehubungan itu, kata beliau, usaha kerajaan memperkenalkan produk serta perkhidmatan jenama 1Malaysia tidak ada 'noktah' sebaliknya bersifat 'koma' (berterusan) setelah didapati ia banyak meringankan beban hidup seharian rakyat di negara ini.

"Semua pihak tidak boleh menafikan bahawa produk dan perkhidmatan jenama 1Malaysia berjaya menjimatkan perbelanjaan rakyat memandangkan harganya ditetapkan lebih rendah dari pasaran.

"Atas asas itu juga, kerajaan menetapkan tiga kriteria penting sebelum satu-satu produk atau perkhidmatan itu dibenar menggunakan jenama 1Malaysia, pertama, untuk rakyat; kedua, kualitinya baik dan ketiga, harganya murah daripada harga biasa atau pasaran," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan KKR1M milik Peluang Karisma Sdn. Bhd. di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob; Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar; Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dusun Tua, Ismail Sani dan Ketua Pegawai Operasi KKR1M, Mohd. Noor Mohd. Amin.

Sebelum ini, kerajaan telah memperkenalkan beberapa produk serta perkhidmatan jenama 1Malaysia, antaranya Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M), Klinik 1Malaysia, Menu Rakyat 1Malaysia, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) serta baucar subsidi tayar Teksi Rakyat 1Malaysia (TR1Ma).

Perdana Menteri berkata, walaupun harga produk serta perkhidmatan jenama 1Malaysia lebih murah, namun pihak kerajaan tidak akan berkompromi dalam soal kualiti.

Sementara itu, Pengarah Urusan KKR1M, Mohd. Noor Mohd. Amin berkata, Hulu Langat dipilih sebagai lokasi pertama premis berkenaan berdasarkan faktor lokasi yang strategik dan tidak jauh dari bandar.

Kata beliau, berdasarkan kedudukan tersebut, kedai itu diyakini dapat memberi peluang kepada seluruh rakyat Selangor untuk datang membeli-belah.

Menurutnya, lebih 100 jenis barang ditawarkan di premis tersebut termasuk kain ela, kain kurung, baju melayu dan kain langsir yang kesemuanya produk tempatan. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment