My Add

Sunday 21 October 2012

SJK Cina, Tamil tidak dipinggir - TPM

SEGAMAT, SABTU, 20 Oktober, 2012: Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini menyelar pemimpin pembangkang yang mendakwa Pelan Pembangunan Pendidikan (PPP) 2013-2025 meminggirkan sekolah jenis kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil sekali gus mahu menutup sekolah jenis itu.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kenyataan tersebut tidak benar dan tidak berasas sama sekali kerana kerajaan mengiktiraf pendidikan SJK Cina dan Tamil sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan negara.

"Pembangkang hanya tahu bercakap kata bila kita lancar PPP, sekolah Cina dan Tamil mahu ditutup, ini tidak betul, mana ada kita tutup, sekolah Tamil yang ada 10 murid dan sekolah Cina tidak ada murid sampai ke hari ini kita tak tutup.

"Pendidikan sekolah Cina dan Tamil sudah menjadi sistem (pendidikan) kita, bila kita lancarkan PPP, ia merangkumi sekolah Cina dan Tamil," katanya berucap pada majlis perhimpunan rakyat 1Malaysia di SJKC Li Chi, Kampung Abdullah, di sini hari ini.

Turut hadir Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman; Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam yang juga Ahli Parlimen Segamat; Ahli Undangan Negeri (ADUN) Buloh Kasap, Datuk Othman Jais dan ADUN Pemanis, Lau Chin Hoon.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran mengulas dakwaan beberapa pemimpin pembangkang yang menyatakan PPP 2013-2025 menyisihkan kedua-dua sekolah aliran tersebut dan hanya sekolah kebangsaan bakal memperoleh manfaatnya.

Beliau berkata, semua usaha kerajaan dalam membangun dan memajukan pendidikan tidak pernah sekali-kali mengabaikan sekolah jenis tersebut sejak selepas merdeka lagi.

"Kalau ada pihak kata perbuatan nak tutup sekolah, ini satu pembohongan amat besar sekali. Lee Kuan Yew masa jadi Perdana Menteri Singapura, dia tutup semua sekolah Cina, Malaysia tak tutup (SJK Cina) sampai hari ini," katanya.

Pada majlis tersebut, Muhyiddin mengumumkan peruntukan RM500,000 untuk SJKC Li Chi yang sebelum ini sudah mendapat peruntukan RM7 juta untuk membantu sekolah tersebut. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment