My Add

Wednesday 28 August 2013

Jangan ekstrem hingga tolak bahasa Inggeris

KUALA LUMPUR, SELASA, 27 Ogos, 2013: Rakyat negara ini diminta supaya tidak terlalu ekstrem dalam memperjuangkan bahasa Melayu sehingga menolak ilmu terutama dalam bidang Sains dan Matematik yang menggunakan bahasa asing termasuk bahasa Inggeris.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, tidak menjadi sesuatu yang menderhakai bahasa Melayu apabila bahasa asing tersebut digunakan dalam pembelajaran memandangkan ilmu Sains dan Matematik berkembang pesat setiap hari dan menuntut semua pihak untuk bergerak sejajar dengannya.

"Saya tidak percaya bahawa perbuatan ini menunjukkan kita menafikan bahasa kita. Kalau kita mempelajari bahasa Inggeris untuk mempelajari ilmu, adakah kita tidak lagi setia dengan bahasa kita?

"Begitulah pendirian saya, kalau kita mahu meningkatkan ilmu dalam Sains dan Matematik, kita perlu kuasai bahasa yang disampaikan. Kalau asyik tunggu penterjemah menjadi orang tengah, kita akan ketinggalan dalam penguasaan ilmu.

"Dunia kini berada pada keadaan eurosentrik yang mana perhatian semua telah dipusatkan atau ditumpukan ke Eropah untuk mempelajari cara pemikiran, ilmu dan bahasa masyarakat di sana," katanya ketika berucap merasmikan Kongres Perdana Pendidikan Kebangsaan anjuran Majlis Perundingan Melayu (MPM) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Yang turut hadir isterinya, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali; Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang; Setiausaha Agung MPM, Dr. Hasan Mad dan Pengerusi kongres, Prof. Datuk Dr. Kamarudin Kachar.

Dr. Mahathir berkata, sekiranya seseorang itu mempunyai hasrat mengejar dan menguasai kepesatan ilmu pada masa kini, mereka tidak akan teragak-agak menggunakan bahasa Inggeris.

Jelasnya, perkara itu selaras dengan langkah dilakukan masyarakat Arab dahulu yang mempelajari bahasa Yunani serta India dan kemudiannya menerokai ilmu kedua-dua peradaban tersebut sehingga pada beberapa abad telah mendahului orang Yunani, India dan Eropah sendiri.

Ironinya kata beliau, selepas itu ilmu yang diperoleh masyarakat Islam pada waktu itu menyebabkan orang Yunani, India dan Eropah mempelajari bahasa Arab untuk menimba ilmu tersebut.

Dalam pada itu, beliau turut berpendapat elemen yang paling penting dalam sesebuah sistem pendidikan ialah penyemaian sikap dan nilai-nilai mulia.

Katanya, jika dahulu ibu bapa mempunyai masa untuk mendidik dan menyemai nilai-nilai mulia dalam kalangan anak-anak, kini didapati ibu dan bapa sibuk bekerja untuk menambah pendapatan.

"Ibu dan bapa tak ada masa untuk mendidik dan menyemai nilai mulia, kerap kali anak tak jumpa ibu bapa kecuali pada waktu malam.

"Jika ibu bapa tak dapat didik anak maka gurulah yang mendidik. Apa yang diajar di sekolah tidak cukup. Kita perlu menyemai nilai ini jika tidak anak akan jadi tidak berguna. Mereka hisap dadah, jadi mat rempit dan tak mahu pergi ke universiti," katanya.

Beliau menjelaskan, perkara itu penting memandangkan yang menentukan kejayaan sesebuah bangsa ialah nilai yang dipegang dan diamalkan oleh mereka.

Sekiranya semua pihak dapat menjadi masyarakat yang berpegang kepada nilai murni, maka mereka akan menjadi masyarakat yang berjaya.

"Pada zaman ini kita tidak mengutamakan perasaan malu. Sekarang kena hukuman penjara pun boleh tersenyum. Tak ada perasaan malu. Adalah menjadi satu keperluan bagi kita untuk menekankan pendidikan berpaksikan sifat rajin dan tekun serta perasaan malu semasa mereka belajar di sekolah," kata beliau. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment