My Add

Monday 30 September 2013

Karpal beri amaran kepada ROS

 Karpal Singh
KUALA LUMPUR, 29 September, 2013: Pengerusi DAP, Karpal Singh memberi amaran kepada Pendaftar Pertubuhan (ROS) bahawa parti itu bersedia membawa isu membabitkan pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) ke mahkamah sekiranya terus didesak.

Karpal turut mengingatkan kepada pertubuhan itu supaya tidak 'main- main' dengannya dalam hal berkenaan.

"ROS jangan main- main, ini adalah amaran terakhir kepada mereka. Saya telah memantau ROS sejak Disember lalu.
 AHAD,
"Saya mengikuti apa yang telah mereka katakan dan saya tidak akan melepaskan mereka begitu sahaja," katanya ketika berucap pada Kongres Ke-16 DAP di sini hari ini.

Kongres Ke-16 DAP diadakan berikutan pemilihan semula CEC parti itu yang sebelum ini didakwa berlaku kesilapan teknikal akibat kesilapan pengiraan undi.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kelmarin membatalkan saman Naib Pengerusi DAP Cawangan Ladang Paroi, Seremban, A. David Dass bagi menghalang parti itu daripada mengadakan Kongres Khas tersebut.

Hakim Datuk Rosnaini Saub membatalkan saman David dengan kos RM5,000 selepas bersetuju bahawa keputusan yang dibuat oleh sesebuah parti politik tidak boleh dicabar.

David telah memfailkan permohonan injunksi pada 10 September lalu bagi menghalang pemilihan khas CEC parti itu kerana didakwa bertentangan dengan perlembagaan parti berkenaan.

Dalam pada itu, mengulas isu sama, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, ROS berniat jahat dengan bertindak tidak adil apabila tidak mengiktiraf CEC yang telah dilantik menerusi pemilihan pada Disember lalu.

Beliau yang pada masa sama mengakui berlaku kesilapan sewaktu Kongres Kebangsaan lalu menyatakan telah segera memperbetulkan kesilapan itu dan telah melaporkannya secara terbuka sekali gus turut disahkan oleh sebuah firma perakaunan antarabangsa.

''ROS telah cuba mengeksploitasi kesilapan jujur DAP dengan pertamanya tidak mengiktiraf CEC dan kemudian mengarahkan pemilihan semula diadakan.

''Walaupun wujud 'ketidakadilan begitu jahat', pimpinan DAP memutuskan tidak melawan di mahkamah sebaliknya mematuhi arahan kejam dan tidak adil untuk mengadakan pemilihan semula ini,'' katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment