My Add

Monday 30 September 2013

Khemah jemaah haji di Mina ditambah

 *PENTADBIRAN Mekah bakal membina lebih banyak khemah di Mina bagi menampung pertambahan jemaah haji tahun ini. - AGENSI
MEKAH, AHAD, 29 September, 2013: Jurucakap pentadbiran Mekah, Sultan al-Dossary berkata, jabatan pentadbiran kerajaan di Mina akan dipindahkan ke kompleks baharu di Muzdalifah tidak lama lagi, sekali gus membolehkan lebih banyak khemah untuk jemaah haji dibina.

Katanya, pemindahan itu bakal mewujudkan 23 peratus kawasan lebihan dan dapat menampung pertambahan 185,000 jemaah haji pada tahun ini.

"Fasa pertama pembinaan komplek pentadbiran baharu itu telah siap dan kebanyakan agensi kerajaan akan dipindahkan dalam tempoh terdekat.

"Gabenor Mekah, Putera Khaled al-Faisal akan memeriksa bangunan baharu itu, yang terletak di sempadan Muzdalifah pada Isnin ini, sebelum kebenaran pindaan dibuat," katanya yang dipetik oleh Saudi Gazette.

Sultan berkata, komplek pentadbiran baharu itu memiliki 13 bangunan, 3,200 ruang pejabat, unit kediaman dan satu tangki air besar.

Lebih 600,000 jemaah telah pun tiba di negara ini untuk menunaikan ibadah haji musim ini yang akan bermula pada 13 Oktober ini.

Lebih dua juta jemaah haji dari seluruh dunia akan membanjiri tanah suci Mekah dan Madinah untuk menunaikan ibadah haji pada tahun ini.

Khaled turut mengarahkan 15 agensi kerajaan mengambil langkah-langkah pencegahan ekoran kemungkinan berlakunya banjir ketika musim haji kali ini.

Jabatan Meteorologi dan Alam Sekitar meramalkan Mekah dan Madinah kemungkinan dilanda musim hujan ketika musim haji ini. - AGENSI/UTUSAN 

No comments:

Post a Comment