My Add

Sunday 29 September 2013

Kedah tetapkan pembangunan ICT agenda transformasi

KULIM, AHAD, 29 September, 2013: Kerajaan Kedah menetapkan pembangunan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) sebagai satu daripada agenda Transformasi Kerajaan Negeri Kedah, berikutan kedudukan negeri itu yang berada di tangga ketiga terbawah dalam aspek kadar penembusan jalur lebar.

Menteri Besar, Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir berkata, kadar penembusan jalur lebar isi rumah di Kedah hanya mencapai 53.7 peratus berbanding 67.1 peratus di peringkat nasional.

Katanya, Makmal Transformasi Teknolgi Maklumat dan Komunikasi (ICT) Negeri Kedah yang bermula sejak awal September lepas telah banyak membincangkan secara terperinci berkaitan status semasa, isu-isu dan cabaran serta mekanisme pelaksanaan bagi pembangunan ICT di Kedah.

"Input-input yang diberikan amat berguna bagi perancangan peningkatan kadar penembusan jalur lebar Negeri Kedah di samping mentransformasikan Negeri Kedah menjadi negeri maju berpendapatan tinggi. Ia juga turut mengambil kira inisiatif-inisiatif di bawah (Bidang Keberhasilan Utama Ekonomi) NKEA - Kandungan dan Infrastruktur Komunikasi.

" ICT akan bertindak sebagai pemboleh kepada sektor-sektor utama negeri seperti pertanian, pelancongan, industri, usahawan dan lain-lain lagi," katanya dalam ucapan pada majlis perasmian Karnival Jalur Lebar 1Malaysia peringkat negeri Kedah di Padang Umum Kulim di sini semalam.

Teks ucapan Mukriz dibacakan Pengerusi Jawatankuasa Sains, Inovasi dan Teknologi Maklumat dan Teknologi Tinggi Norsabrina Mohd Noor yang mewakili beliau merasmikan majlis itu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment