My Add

Wednesday 12 September 2012

PEKADIN yakin agenda pendidikan berhasil menjelang 2020

KOTA MARUDU, RABU, 12 September, 2012: Persatuan Kebajikan dan Pendidikan Kadazandusun Murut Sabah (PEKADIN) yakin Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 akan melonjakkan sistem pendidikan negara ke era kecemerlangan menjelang 2020.

Penaung PEKADIN, Datuk Latif Kandok turut yakin pelan itu akan memberi manfaat kepada semua rakyat termasuk Kadazandusun Murut di Sabah.

"Bagi PEKADIN, apa juga inisiatif kerajaan untuk memajukan negara ini terutama dalam arena pendidikan, kita sokong termasuk agenda kerajaan untuk memastikan setiap pelajar fasih dalam bahasa Malaysia dan Inggeris.

"Ketika ini ramai pelajar sekolah terutama di kawasan luar bandar atau terpencil di Sabah yang masih lemah dalam bahasa Inggeris. Jadi, kami berharap dengan adanya strategi yang menyeluruh ini dapat mengubah keadaan kepada yang lebih baik," katanya kepada BERNAMA, hari ini.

Beliau mengulas inti pati kandungan Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 itu yang dilancar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, semalam.

Latif hadir mewakili PEKADIN di majlis pelancaran di Kuala Lumpur itu atas jemputan Kementerian Pelajaran.

Latif berkata, PEKADIN turut menyambut baik seruan Najib supaya pemimpin perlu berani mengetepikan politik dari bidang pendidikan dan membuat keputusan demi masa depan anak-anak yang lebih baik, bukan untuk tujuan populis.

Katanya, langkah itu akan memastikan tiada pihak yang berasa terpinggir dari arus perdana pendidikan negara, sekali gus memenuhi aspirasi gagasan 1Malaysia.

No comments:

Post a Comment