My Add

Thursday 6 September 2012

Sumbang mahram: Pengutip kelapa sawit dipenjara, sebat

Oleh NORLIZAH ABAS
PUTRAJAYA, RABU, 05 September, 2012: Seorang pengutip kelapa sawit terpaksa meringkuk dalam penjara selama 15 tahun dan dikenakan sebatan 12 kali atas dua kesalahan sumbang mahram dengan anak perempuannya yang ketika kejadian berusia 12 tahun.

Demikian keputusan sebulat suara panel tiga hakim Mahkamah Rayuan hari ini diketuai oleh Datuk Mohd. Hishamudin Mohd. Yunus ketika menolak rayuan akhir lelaki itu terhadap sabitan manakala rayuan terhadap hukuman dibenarkan.

Beliau yang bersidang bersama Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin dan Datuk Lim Yee Lan mengurangkan hukuman penjara 20 tahun dan sebatan 24 kali yang diputuskan oleh Mahkamah Sesyen dan Mahkamah Tinggi yang mengekalkannya.

Panel itu menjatuhkan hukuman penjara 15 tahun dan sebatan enam kali bagi setiap tuduhan. Hukuman diperintah berjalan serentak.

Pada 6 November 2009, Mahkamah Sesyen Melaka menjatuhkan hukuman penjara 20 tahun dan sebatan 12 kali bagi setiap tuduhan yang diperintahkan berjalan serentak. Mahkamah Tinggi pula mengekalkannya pada 14 Januari tahun lalu.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, V. Shoba manakala lelaki berusia 47 tahun itu diwakili oleh peguam V. Aravindhakshan. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment