My Add

Wednesday 28 August 2013

AS sedia serang Syria pada bila-bila masa

 *GAMBAR yang disiarkan Tentera Laut AS menunjukkan kapal perang USS Gettysburg (kiri) dan kapal induk USS Harry S. Truman belayar di Selat Gibraltar pada 3 Ogos lalu ketika menuju ke Laut Mediterranean.- AFP
BANDAR SERI BEGAWAN, SELASA, 27 Ogos, 2013: Tentera Amerika Syarikat (AS) akan bertindak serta-merta jika Presiden Barack Obama memberi arahan untuk melancarkan serangan ke atas Syria, kata Setiausaha Pertahanan AS, Chuck Hagel semalam.

Persediaan itu dibuat selepas rejim Presiden Bashar Al-Assad didakwa menggunakan senjata kimia baru-baru ini.

"Kami telah menggerakkan segala aset tentera untuk memenuhi dan mematuhi apa sahaja pilihan yang ingin diambil oleh Presiden AS.

"Kami bersedia untuk bertindak," katanya ketika diwawancara oleh stesen televisyen BBC semasa melakukan lawatan ke Brunei.

Komen Hagel hadir sehari selepas Setiausaha Negara AS, John Kerry mengeluarkan kenyataan bahawa tindakan ketenteraan mungkin diambil ke atas Syria.

Kerry menyatakan bahawa Obama percaya bahawa rejim Presiden Bashar Al-Assad perlu bertanggungjawab kerana menggunakan senjata kimia.

Dalam pada itu, Hagel berkata, persediaan ketenteraan itu susulan maklumat oleh perisikan AS tentang situasi di Syria.

Namun, beliau menyatakan, AS dan sekutunya termasuk Britain dan Perancis percaya bahawa serangan itu telah melanggar hak kemanusiaan antarabangsa . - Reuters/KOSMO! 

No comments:

Post a Comment