My Add

Friday 31 May 2013

Tiga lelaki ditahan disyaki anggota sindiket penipuan

SHAH ALAM, JUMAAT, 31 Mei, 2013: Polis menahan tiga lelaki dipercayai suspek yang mempunyai kaitan dengan 58 kes penipuan membabitkan barangan bernilai lebih RM500,000 di Kuala Selangor dekat sini, Sitiawan dan Ipoh di Perak.

Pemangku Ketua Polis Selangor, Datuk A Thaiveegan, berkata kesemua lelaki yang berumur antara 32 dan 60 tahun itu ditahan dalam serbuan di sebuah premis perniagaan di Raub, Pahang pada 5.30 petang, Selasa lalu.

"Berdasarkan siasatan, sindiket berkenaan bergiat aktif sejak 2010 dengan memperdayakan pelbagai syarikat pengeluar dan pembekal seperti barangan pembinaan, elektrik, alat tulis, elektronik dan serbuk kari," katanya pada sidang akhbar di Pusat Media Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor, di sini, hari ini.

Beliau berkata, syarikat berkenaan akan memesan barangan serta meminta tempoh kredit sehingga 90 hari dan sekiranya pembekal tidak bersetuju, suspek akan membeli barangan dalam kuantiti kecil secara tunai bagi meyakinkan mangsa.

“Selepas mendapat persetujuan daripada mangsa, suspek akan mengeluarkan cek tarikh ke hadapan untuk tempoh tiga bulan sebagai pembayaran dan akan menutup premis perniagaan serta akaun selepas tempoh berkenaan,” katanya.

Thaiveegan berkata, siasatan mendapati sindiket berkenaan menggunakan nama syarikat Sri Alam Trading dan membuka sebuah premis perniagaan dengan pelbagai nama samaran seperti Tan Yew Hock, Eric Chen, Mandy Wong, Alan Cheng dan Mr Lee.

Beliau berkata, kesemua suspek ditahan reman sehingga Ahad ini dan disiasat mengikut seksyen 420 Kanun Keseksaan. 

Sementara itu, Thaiveegan berkata, polis sedang mencari seorang lelaki dipercayai dalang utama sindiket itu yang dikenali sebagai Ooi Guan Hock, 65, dari Taman Serdang Perdana, Seri Kembangan yang mempunyai 11 rekod jenayah lampau termasuk menipu dan penyalahgunaan dadah.

Beliau berkata, mereka yang mempunyai maklumat diminta menghubungi Asisten Superintendan Mohammad Adam di talian 03-55146659 atau balai polis berhampiran. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment