My Add

Friday 31 May 2013

Elak perbezaan fahaman politik sebagai penyebab keretakan perpaduan

KUCHING, JUMAAT, 31 Mei, 2013: Rakyat Sarawak diingatkan supaya terus menghormati keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang dibuat mengikut lunas demokrasi berperlembagaan dan mengelak daripada menjadikan perbezaan fahaman politik sebagai penyebab keretakan perpaduan di negeri ini.

Yang Dipertua Negeri Sarawak, Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng turut berharap mereka tidak terbawa-bawa dengan unsur negatif yang boleh menjejaskan perpaduan dan keharmonian sedia ada.

"Dalam kita menyambut perayaan Gawai Dayak ini, adalah sangat penting bagi kita semua untuk meningkatkan kesyukuran dan menyuburkan lagi keharmonian serta perpaduan kaum yang telah lama terbina selama ini di Sarawak," katanya dalam perutusan sempena sambutan Gawai Dayak, esok.

Rakyat, katanya, dapat menyaksikan dan belajar bagaimana keadaan huru-hara dan rusuhan yang melanda sesetengah negara akibat perbalahan agama dan politik, menghancurkan serta menghalang proses pembangunan dan aktiviti ekonomi negara terbabit.

Beliau turut mengucapkan syabas dan tahniah kepada Barisan Nasional (BN) di peringkat persekutuan, yang dibentuk semula, dan di peringkat negeri di bawah kepimpinan Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud kerana memenangi PRU13 dengan cemerlang.

Abang Muhammad Salahuddin berkata, tahun ini juga sangat bermakna bagi rakyat Sarawak kerana menyambut perayaan 50 tahun Sarawak merdeka dalam Malaysia dengan pelbagai aktiviti anjuran kerajaan negeri sejak pelancaran sambutan pada Mac lalu.

Beliau berkata, sambutan perayaan berkenaan antara lain bertujuan mengingatkan rakyat supaya menginsafi peristiwa serta liku sejarah negeri Sarawak dari zaman penjajahan sehingga mencapai kemerdekaan dan kemajuan yang bersama dikecapi pada hari ini. 

"Tanpa mengenali sejarah negeri sendiri, kita tidak akan tahu mengenai asal-usul kita dan apakah masalah yang nenek moyang dan para pemimpin terdahulu daripada kita hadapi sebelum ini," katanya.

Namun begitu, katanya, rakyat juga harus ingat bahawa sesebuah negara atau negeri yang maju adalah hasil daripada peranan dan sumbangan setiap kaum kerana tanpa perjuangan dan kerjasama sedemikian, tidak mungkin negeri ini boleh mencapai kemajuan seperti yang dinikmati pada masa kini.

Beliau yakin dengan adanya keharmonian yang telah lama tercipta, rakyat Sarawak akan terus hidup dengan aman dan makmur, bersesuaian dengan slogan sambutan 50 tahun Sarawak merdeka dalam Malaysia iaitu 'Sarawak harmoni, kemakmuran dinikmati'.

Sambil mengucapkan selamat Gawai Dayak kepada semua masyarakat Dayak, beliau meminta supaya mereka merancang perjalanan balik ke kampung dan rumah panjang bagi mengelak berlakunya kemalangan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment