My Add

Friday 31 May 2013

TM rekod pendapatan RM2.42 bilion

 Zamzamzairani
KUALA LUMPUR, KHAMIS, 30 Mei, 2013: Telekom Malaysia Bhd. (TM) mencatatkan pendapatan sebanyak RM2.42 bilion bagi suku pertama tahun ini berakhir 31 Mac, iaitu naik sedikit berbanding RM2.38 bilion pada tempoh yang sama tahun lalu.

Menurut TM dalam satu kenyataan hari ini, pencapaian itu dipacu oleh perkhidmatan Internet dan data, khususnya UniFi.

Bagaimanapun, keuntungan selepas cukai dan kepentingan minoriti (PATAMI) TM susut 14.9 peratus kepada RM213.2 juta disebabkan kerugian tukaran wang asing yang belum nyata atas pinjaman berjumlah RM18.6 juta, berbanding keuntungan sebanyak RM67.9 juta pada tempoh yang sama tahun lalu.

Dalam kenyataan itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan TM, Datuk Seri Zamzamzairani Mohd. Isa berkata, secara keseluruhan, syarikatnya menunjukkan perkembangan yang baik khususnya UniFi dengan menjadi kunci utama, dengan peningkatan 68.4 peratus kepada lebih 532,000 pelanggan pada suku pertama 2013 berbanding setahun lalu.

Bagi suku tahun pertama, perkhidmatan Internet TM membawa hasil sejumlah RM644 juta, hasil data meningkat kepada RM585 juta.

"Prestasi suku pertama kami menggambarkan keadaan perniagaan yang bermusim. Bagaimanapun, kami percaya yang kami telah memiliki asas yang mantap untuk mendapat perolehan yang lebih baik.

"Januari lalu, kami telah meluaskan liputan akses jalur lebar berkelajuan tinggi (HSBB) ke kawasan-kawasan yang tidak diliputi HSBB (UniFi) dengan memperbaiki kualiti infrastruktur tembaga, dan memperkenalkan lebar jalur 8 Megabit sesaat (Mbps) untuk pakej-pakej Streamyx dan jalur lebar perniagaan," kata Zamzamzairani dalam kenyataan itu lagi.

Tambah beliau lagi, prospek TM bagi tahun ini kekal positif dengan sokongan lebih 560,000 pelanggan UniFi setakat ini.

Syarikatnya turut menjangka kadar langganan jalur lebar yang lebih tinggi dengan pengenalan Streamyx 8Mbps dan perluasan UniFi berdasarkan permintaan.

Pada bulan April 2013, TM juga telah menandatangani perjanjian usahasama dengan UEM Land Berhad bagi menawarkan kediaman-kediaman tersedia UniFi kepada lebih 4,000 kediaman di Nusajaya.

Tanpa mengambil kira perkara-perkara di luar jangkaan, Lembaga Pengarah menjangkakan prospek pertumbuhan TM bagi tahun kewangan semasa kekal positif. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment