My Add

Friday 31 May 2013

Keganasan: Mahkamah Rayuan keluar waran tangkap terhadap suri rumah

PUTRAJAYA, JUMAAT, 31 Mei, 2013: Mahkamah Rayuan di sini hari ini mengeluarkan waran tangkap terhadap seorang suri rumah yang pernah didakwa bersama bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Yazid Sufaat, setelah wanita itu gagal hadir ke mahkamah.

Tiga anggota panel hakim diketuai Hakim Datuk Seri Abu Samah Nordin membuat keputusan itu terhadap Halimah Hussein setelah pihak pendakwaan memaklumkan Halimah gagal dikesan.

Halimah sepatutnya hadir dalam prosiding rayuan berhubung keputusan Mahkamah Tinggi yang melepas dan membebaskannya bersama Yazid dan rakan mereka, Muhammad Hilmi Hasim dalam kes menggalakkan keganasan.

Hakim Abu Samah, Hakim Datuk Azahar Mohamed dan Hakim Datuk Mohd Zawawi Salleh memerintahkan sedemikian mengikut Seksyen 56(A) Akta Mahkamah Kehakiman 1964.

Berdasarkan akta itu, jika rayuan dikemukakan berhubung sesuatu pembebasan, Mahkamah Rayuan boleh mengeluarkan waran mengarahkan supaya tertuduh ditangkap dan dibawa di hadapannya dan boleh menahannya di penjara sementara menunggu keputusan rayuan itu atau membenarkannya dijamin.

Mahkamah menetapkan 18 Jun untuk mendengar rayuan itu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment