My Add

Friday 31 May 2013

Usaha tingkatkan daya saing

 Mustapa Mohamed
KUALA LUMPUR, KHAMIS, 30 Mei, 2013: Malaysia akan berusaha untuk mencapai keseimbangan fiskal demi kelestarian ekonomi bagi memastikan dipertingkatkan daya saing, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Antara lain, katanya, matlamat itu akan dicapai melalui pengurangan belanjawan defisit dan juga meningkatkan inisiatif semakan kawal atur bagi memodenkan persekitaran perniagaan di negara ini.

"Asas ekonomi Malaysia yang terus kukuh, dirangsang kekukuhan ekonomi domestik membolehkan kerajaan menurunkan belanjawan defisit kepada 4.5 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2012 berbanding 6.7 peratus pada 2009," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Mustapa berkata, walaupun turun dua kedudukan di dalam faktor kecekapan kerajaan di dalam IMD World Competitiveness Yearbook (WCY) 2013.

Malaysia berada pada kedudukan yang baik di kalangan 15 negara utama, dengan mencatatkan peningkatan di dalam Dasar Fiskal dan Kewangan Awam.

IMD atau Institut Pembangunan Pengurusan adalah satu institusi perniagaan global terkemuka yang berpangkalan di Switzerland.

Menurut WCY 2013, Malaysia berada pada kedudukan ke-15 daripada 60 ekonomi berbanding dengan kedudukan ke-14 daripada 59 ekonomi pada tahun lepas.

Pada kedudukan ke-15, Malaysia terus berada di hadapan Australia (ke-16), United Kingdom (ke-18), China (ke-21), Korea (ke-22), dan Jepun (ke-24).

"Adalah menggalakkan bahawa Malaysia telah meningkat di dalam tiga daripada faktor ini: Prestasi ekonomi (ke-7), Kecekapan Perniagaan (ke-4) dan Infrastruktur (ke-25)," katanya.

Katanya kerajaan telah melaksanakan banyak inisiatif bagi meningkatkan daya saing negara seperti Program Transformasi Kerajaan, Program Transformasi Ekonomi serta pembaharuan prosedur bagi meningkatkan kerangka kawal atur.

"Inisiatif ini akan dipertingkatkan lagi bagi memastikan bahawa matlamat ekonomi berpendapatan tinggi dicapai," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment